Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / Oktet dęty NOSPR - NOSPR

NOSPR kameralnie / Oktet dęty NOSPR

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Karolina Stalmachowska – obój
Urszula Lipień – obój
Aleksander Tesarczyk – klarnet
Bartosz Pacan – klarnet
Krzysztof Fiedukiewicz – fagot
Cezary Rembisz – fagot
Krzysztof Tomczyk – waltornia
Wiesław Grochowski – waltornia
Program

Georg Friedrich Händel – „Przybycie królowej Saby” z oratorium „Salomon” HWV 67 (oprac. na oktet dęty)

Ludwig van Beethoven – Rondino Es-dur

Johann Nepomuk Hummel – Partita Es-dur

Wolfgang Amadeus Mozart – Serenada c-moll KV 388

Chick Corea – Spain (oprac. Mateusz Walach)

Muzykowanie w oktecie instrumentów dętych, zestawionych parami (2 oboje, 2 klarnety, 2 waltornie i 2 fagoty) zdobyło popularność w latach 1760-1840 zwłaszcza na terenach niemieckojęzycznych jako tzw. Harmoniemusik. W warunkach dworskich towarzyszyło ucztom i przyjęciom ogrodowym ale umilało też pobyt w tawernach i gospodach. W XIX wieku tego typu kapele rozrastały się do 13 muzyków (instrumentarium powiększano o 2 flety i kolejne 2 rogi, dodawano też instrument basowy - kontrabas, serpent, kontrafagot lub puzon). Znaczną część repertuaru oktetów dętych stanowiły transkrypcje i aranżacje znanych fragmentów z dzieł operowych lub oratoryjnych.  Przykładem może być rozpoczynająca koncert Sinfonia z oratorium Salomon Georga Friedricha Haendla pt. Przybycie królowej Saby. "Harmoniści", zwłaszcza utrzymywani na renomowanych dworach, przyswajali sobie także bardziej ambitne, oryginalne utwory. Nieocenione pod tym względem stały się wzorce stworzone przez Józefa Haydna.

Rondino Es-dur to jedna ze wczesnych kompozycji Ludwiga van Beethovena. Pochodzi z 1792 roku i miała być prawdopodobnie ostatnią częścią Oktetu Es-dur, wydanego już w Wiedniu jako op. 103.  Ostatecznie jednak Beethoven posłużył się innym zakończeniem, a Rondino opublikowano dopiero po jego śmierci, w 1830 roku. Wiodąca rola przypada tu pierwszej waltorni, która prowadzi szeroką i łagodną melodię, na którą odpowiada pozostały zespół. Pierwszy epizod, równie śpiewny, przypada w udziale klarnetowi i prowadzi do subtelnej interakcji między obojem, rogiem i fagotem.  W kodzie muzyka stopniowo traci intensywność, a kończący całość duet waltorni z tłumikami nadaje jej żałobny koloryt.

Partita Es-durJohanna Nepomuka Hummla ma klasyczną budowę cyklu sonatowego, choć nazwa utworu sugeruje związki z epoką baroku. Hummel kontynuuje w nim styl swoich mistrzów - Haydna i Mozarta,  oparty na śpiewnej melodyce i lekkich figuracjach. W 1803 roku, z którego pochodzi Oktet, Hummel był następcą Haydna na stanowisku kapelmistrza w posiadłości Esterhazych w Eisenstdadt.

Część I Oktetu w formie sonatowej oparta została na modnych wówczas, fanfarowych motywach, Andante  uwodzi wdziękiem i szlachetną prostotą, natomiast Finał oparty na motywach sygnałowych rogu nawiązuje do tematyki myśliwskiej.

Ciężar gatunkowy Serenady c-mollMozarta wyrasta daleko ponad to, co rozumie się przez gatunek osiemnastowiecznej serenady, czyli muzykę lekką, grywaną w plenerze. Być może, tak jak Serenada Es-dur KV 375 z 1782 roku, miała zostać wykonana w ogrodach cesarskich. O ówczesnym władcy, Józefie II Habsburgu wiadomo, że był wybredny w swoich muzycznych upodobaniach. Imponowały mu utwory utrzymane w fakturze kontrapunktycznej. Nic dziwnego zatem, że Mozart starający się o jego względy „przemycił” technikę kanonu do menueta. Faktura i frazowanie Serenady c-moll bardziej przypominają symfonię, a to za sprawą wyrazistości głównych motywów, rozpracowania tematów,  współdziałania uczestników zespołu, quasi-symfonicznych efektów tutti. Zjawiskowy charakter ma liryczne Andante, doskonale wydobywające kantylenowe walory każdego z instrumentów, a forma wariacji w finale również nie została potraktowana „z lekka” czy „rozrywkowo”, raczej zapowiada poważne podejście do tej formy znane z wariacji Ludwiga van Beethovena.

Hiszpania to instrumentalna kompozycja w stylu jazz-fusionChicka Corei, znakomitego pianisty jazzowego i kompozytora, najbardziej znany jego utwór. Skomponowany w 1971 roku  pojawił się na jego albumie Light as a Feather (Lekki jak piórko). Utwór został nagrany później w kilku wersjach przez innych jeszcze artystów, np. Paco de Lucia, Al Di Meola. W 2001 r. Corea otrzymał za niego nagrodę Grammy. Kilka lat temu kompozycję Corei zaaranżował na oktet dęty Mateusz Walach.

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading