Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / NOSPR String Sextet - NOSPR

NOSPR kameralnie / NOSPR String Sextet

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Piotr Tarcholik – skrzypce
Dariusz Korcz – altówka
Kinga Tomaszewska – skrzypce
Sandra Kałuża – altówka
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Julia Kotarba – wiolonczela
Program

Andrzej Panufnik

– Sekstet smyczkowy nr 1  Trains of Thought

– Sekstet smyczkowy nr 2  Song to the Virgin Mary

Johannes Brahms – Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 nr 1

Pomysł na Sekstet smyczkowy Trains of Thought (1987) podsunęły kompozytorowi wrażenia z podróży koleją. Pulsujący rytm i artykulacja staccato w stałym tempie naśladują w tym utworze jednostajny stukot wagonów. Stanowi to jednak tylko jedną warstwę kompozycji, której monotonię zrekompensował kompozytor zróżnicowaniem odcieni ekspresyjnych tego ostinata. Suche i szorstkie początkowo dźwięki (molto secco, sul ponticello), stają się po chwili łagodniejsze, żartobliwe (scherzando), to znów natrętne a nawet agresywne (energico, intenso),  w zależności od tego, co dzieje się w drugiej warstwie utworu, tej bardziej ludzkiej, która wyraża ciąg myśli nasyconych emocjami - od spokojnych i niespiesznych po bardziej ożywione, a nawet gwałtowne. W finale kompozycji dźwięki powoli zanikają, milknąc w oddali na wzór oddalającego się pociągu. Onomatopeiczne ostinato wykorzystuje w swej budowie komórkę dźwiękową E-F-H w najróżniejszych rotacjach, transpozycjach i odbiciach, zarówno w warstwie harmonicznej, jak i melodycznej dzieła.

Song to the Virgin Mary jest pierwszym utworem Panufnika skomponowanym po ślubie z Camillą Jessel i osiedleniu się w podlondyńskim Twickenham. Ponieważ ich przyszły dom nie nadawał się jeszcze wówczas do zamieszkania,  kompozytor pracował w pobliskim kościele pw. Najświętszej Marii Panny. Tam też napisał  Song to the Virgin Mary  – prostą pieśń chóralną o charakterze modlitwy do Najświętszej Marii Panny, utwór zainspirowany wspomnieniami kompozytora „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Panufnik posłużył się tekstem anonimowego polskiego wiersza łacińskiego, pochodzącego z czasów średniowiecza: Tu luna pulchior, tu stellis purior, tu sole clarior, Maria! (Tyś piękniejsza od księżyca, czystsza od gwiazd, jaśniejsza od słońca, Maryjo!). Melodyka  nawiązuje tu zarówno do chorału gregoriańskiego, jak i do polskiej muzyki ludowej, głównie przez zastosowanie skali pentatonicznej, połączonej z akordami o podwójnym, durowo-molowym obliczu – z tercją małą i wielką jednocześnie. W 1969 roku Panufnik dokonał rewizji utworu - wprowadził podział na 6 głosów, a w 1987 roku opracował pieśń na sekstet smyczkowy.

Przez szacunek dla dokonań klasyków wiedeńskich Johannes Brahms stosunkowo długo nie był skłonny doprowadzić do końca i ujawnić swoich prób w gatunku symfonii i kwartetu smyczkowego, chociaż było ich podobno niemało. W ramach swoiście rozumianego „treningu” dwukrotnie zdecydował się na obsadę sekstetową (z podwojonymi nie tylko skrzypcami, jak w kwartecie smyczkowym, ale także z drugą altówką i wiolonczelą). Dysponowanie większą liczbą instrumentów pozwalało na wzmocnienie średniego i niskiego rejestru, a dodatkowo także na wykorzystanie wysokiego rejestru wiolonczeli, o specyficznej barwie, do eksponowania melodii przy zachowaniu basowej podstawy w drugim z tych instrumentów. Wyraźny nacisk położony został na przetwarzanie motywu (kontynuacja techniki Beethovena) i fakturę kontrapunktyczną. Obydwa tematy części I mają charakter kantylenowy i obydwa inicjuje wiolonczela (drugi w rytmie walca), ale w trakcie przetworzenia ich charakter istotnie się zmienia. Część II to cykl wariacji w typie barokowej folii i nastroju bliskim wariacjom na temat Śmierć i dziewczyna Schuberta (znana jest też ich fortepianowa wersja, sporządzona przez kompozytora z myślą o Klarze Schumann). Sam akompaniament może także kojarzyć się z muzyką węgierskich Cyganów. Część III ukształtował Brahms na wzór scherz beethovenowskich, w oparciu o proste lendlerowe motywy, ale ze sporą dozą zamaszystego ruchu. W finałowym rondzie nawiązał do niemieckiej pieśni ludowej – w refrenie, z którym kontrastują dramatycznie ukształtowane epizody.

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami

Sala koncertowa

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:15

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany

Sala koncertowa

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading