Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / NOSPR String Sextet - NOSPR

NOSPR kameralnie / NOSPR String Sextet

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Piotr Tarcholik – skrzypce
Dariusz Korcz – altówka
Kinga Tomaszewska – skrzypce
Sandra Kałuża – altówka
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Julia Kotarba – wiolonczela
Program

Andrzej Panufnik

– Sekstet smyczkowy nr 1  Trains of Thought

– Sekstet smyczkowy nr 2  Song to the Virgin Mary

Johannes Brahms – Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 nr 1

Pomysł na Sekstet smyczkowy Trains of Thought (1987) podsunęły kompozytorowi wrażenia z podróży koleją. Pulsujący rytm i artykulacja staccato w stałym tempie naśladują w tym utworze jednostajny stukot wagonów. Stanowi to jednak tylko jedną warstwę kompozycji, której monotonię zrekompensował kompozytor zróżnicowaniem odcieni ekspresyjnych tego ostinata. Suche i szorstkie początkowo dźwięki (molto secco, sul ponticello), stają się po chwili łagodniejsze, żartobliwe (scherzando), to znów natrętne a nawet agresywne (energico, intenso),  w zależności od tego, co dzieje się w drugiej warstwie utworu, tej bardziej ludzkiej, która wyraża ciąg myśli nasyconych emocjami - od spokojnych i niespiesznych po bardziej ożywione, a nawet gwałtowne. W finale kompozycji dźwięki powoli zanikają, milknąc w oddali na wzór oddalającego się pociągu. Onomatopeiczne ostinato wykorzystuje w swej budowie komórkę dźwiękową E-F-H w najróżniejszych rotacjach, transpozycjach i odbiciach, zarówno w warstwie harmonicznej, jak i melodycznej dzieła.

Song to the Virgin Mary jest pierwszym utworem Panufnika skomponowanym po ślubie z Camillą Jessel i osiedleniu się w podlondyńskim Twickenham. Ponieważ ich przyszły dom nie nadawał się jeszcze wówczas do zamieszkania,  kompozytor pracował w pobliskim kościele pw. Najświętszej Marii Panny. Tam też napisał  Song to the Virgin Mary  – prostą pieśń chóralną o charakterze modlitwy do Najświętszej Marii Panny, utwór zainspirowany wspomnieniami kompozytora „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Panufnik posłużył się tekstem anonimowego polskiego wiersza łacińskiego, pochodzącego z czasów średniowiecza: Tu luna pulchior, tu stellis purior, tu sole clarior, Maria! (Tyś piękniejsza od księżyca, czystsza od gwiazd, jaśniejsza od słońca, Maryjo!). Melodyka  nawiązuje tu zarówno do chorału gregoriańskiego, jak i do polskiej muzyki ludowej, głównie przez zastosowanie skali pentatonicznej, połączonej z akordami o podwójnym, durowo-molowym obliczu – z tercją małą i wielką jednocześnie. W 1969 roku Panufnik dokonał rewizji utworu - wprowadził podział na 6 głosów, a w 1987 roku opracował pieśń na sekstet smyczkowy.

Przez szacunek dla dokonań klasyków wiedeńskich Johannes Brahms stosunkowo długo nie był skłonny doprowadzić do końca i ujawnić swoich prób w gatunku symfonii i kwartetu smyczkowego, chociaż było ich podobno niemało. W ramach swoiście rozumianego „treningu” dwukrotnie zdecydował się na obsadę sekstetową (z podwojonymi nie tylko skrzypcami, jak w kwartecie smyczkowym, ale także z drugą altówką i wiolonczelą). Dysponowanie większą liczbą instrumentów pozwalało na wzmocnienie średniego i niskiego rejestru, a dodatkowo także na wykorzystanie wysokiego rejestru wiolonczeli, o specyficznej barwie, do eksponowania melodii przy zachowaniu basowej podstawy w drugim z tych instrumentów. Wyraźny nacisk położony został na przetwarzanie motywu (kontynuacja techniki Beethovena) i fakturę kontrapunktyczną. Obydwa tematy części I mają charakter kantylenowy i obydwa inicjuje wiolonczela (drugi w rytmie walca), ale w trakcie przetworzenia ich charakter istotnie się zmienia. Część II to cykl wariacji w typie barokowej folii i nastroju bliskim wariacjom na temat Śmierć i dziewczyna Schuberta (znana jest też ich fortepianowa wersja, sporządzona przez kompozytora z myślą o Klarze Schumann). Sam akompaniament może także kojarzyć się z muzyką węgierskich Cyganów. Część III ukształtował Brahms na wzór scherz beethovenowskich, w oparciu o proste lendlerowe motywy, ale ze sporą dozą zamaszystego ruchu. W finałowym rondzie nawiązał do niemieckiej pieśni ludowej – w refrenie, z którym kontrastują dramatycznie ukształtowane epizody.

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading