Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / Muzyka polska za mało znana - NOSPR

NOSPR kameralnie / Muzyka polska za mało znana

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Ryszard Sojka – flet
Piotr Pyc – obój
Roman Widaszek – klarnet
Marek Barański – fagot
Mariusz Ziętek – waltornia
Eugeniusz Knapik – fortepian
Wanda Palacz – gitara
Tomasz Spaliński – gitara
Rafał Jarczewski – gitara
Program

Józef Świder -

Mini-Quintetto na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię

Miniatury na trio gitarowe  

Andante na obój i fortepian       

Improwizacja na klarnet i fortepian     

 

Grażyna Bacewicz - Kwintet na instrumenty dęte   

Józef Świder (ur. 1930) należał do pokolenia Pendereckiego, Góreckiego i Kilara, ale w latach rozkwitu sonorystycznej awangardy pozostał wierny neoklasycyzmowi. Nigdy też nie zrezygnował z ekspresji o rodowodzie postromantycznym. W jego twórczości nie było zatem istotnych przełomów, „powrotów” i wolt stylistycznych, jakie obserwowano u wspomnianych wyżej koryfeuszy życia muzycznego w Polsce. Kojarzony jest z reguły z muzyką chóralną, gdyż repertuar zespołów wokalnych wzbogacił o ok. 300 kompozycji, ale w pozostałych dziedzinach muzycznych jego dorobek przedstawia się także okazale – 3 opery, liczne dzieła oratoryjno-kantatowe i ponad 80 utworów instrumentalnych, w tym wiele cennych pozycji przeznaczonych na instrumenty dęte.  

Siedmioczęściowe Mini-Quintetto powstało w dwóch „rzutach”. Pierwsze 4 części i finałowe scherzo  w 1993 roku, a ImitazionePolonez 8 lat później. Wszystkie skomponowane są - na przekór jakby nurtom awangardowym – tonalnie, z zachowaniem klasycznych reguł kontrapunktu i nawiązaniem do różnorodnych tradycji i idiomów. Nie można odmówić kompozytorowi poczucia humoru i znajomości specyfiki każdego z instrumentów kwintetu dętego; cieszy przy tym słuchacza zabawnymi aluzjami i wirtuozowskimi popisami

Dla odmiany Andante na obój i fortepian, odnalezione po śmierci kompozytora, należy do jego najwcześniejszych utworów, trzymanych jeszcze w tonalnych ryzach. Uwodzi słuchaczy piękną niebanalnie zharmonizowaną kantyleną i nastrojem kołysanki.

Improwizacja na klarnet i i fortepian zgodnie z tytułem stawia na walory techniczne oraz kolorystyczno-brzmieniowe klarnetu. Quasi-improwizacja nie omija żadnego z rejestrów instrumentu, poczynając od „głucho” i tajemniczo brzmiących dołów skali aż po wyjątkowo jaskrawe dźwięki oktawy trzykreślnej. Zmienia się jej tempo – najpierw swobodna pod tym względem cadenza, a następnie zgodnie ze schematem cyklu sonatowego - Vivo, śpiewne Andante, dowcipne Tempo di minuetto i na koniec rytmiczne Allegro non troppo.

Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz podobnie jak analogiczny utwór w dorobku Wojciecha Kilara (skomponowany 20 lat później) sięga zarania jej twórczości. Powstał podczas podyplomowych studiów kompozytorski w Ecole Normale de Musique w Paryżu, które odbyła w latach 1932-33 pod kierunkiem prof. Nadii Boulanger. Bacewiczówna otrzymała za swój utwór I nagrodę na konkursie dla kompozytorek paryskiego Towarzystwa Aide aux femmes de professions libres. Od swojej mentorki przejęła młoda kompozytorka rzetelność w traktowaniu rzemiosła kompozytorskiego, a także zamiłowanie do barokowych i klasycznych reminiscencji. Zgodnie z duchem czasu, czerpała też inspiracje z muzyki ludowej. Trudno nie skojarzyć sygnałowych motywów waltorni i fagotu w części II z brzmieniem beskidzkich trombit, a powtarzających się tanecznych formuł w części III z rosyjskim trepakiem. Tak, jak wszyscy zwolennicy neoklasycyzmu, nie stroniła od wyrazu ironiczno-groteskowego (co znajduje wyraz  m. in. w "ostrej" artykulacji i szorstkim bi- a nawet pantonaliźnmie), nie tracąc przy tym rysów indywidualnych i kontroli nad równowagą formy.

Aleksanda Konieczna

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading