Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / Muzyka polska za mało znana - NOSPR

NOSPR kameralnie / Muzyka polska za mało znana

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Nikola Frankiewicz – skrzypce
Beata Raszewska – altówka
Karolina Nowak-Waloszczyk – wiolonczela
Bartosz Pacan – klarnet
Piotr Kopiński – fortepian
Ewa Biegas – sopran
Program

Ignacy Jan Paderewski - Pieśni
Gdy ostatnia róża zwiędła, op. 7 nr 1, sł. Adam Asnyk  
Nad wodą wielką i czystą op. 18 nr 4, sł. Adam Mickiewicz   
Chłopca mego mi zabrali op. 7 nr 4 sł. Adam Asnyk  

Andrzej Kurylewicz - Dormitinana skrzypce, altówkę i wiolonczelę

Józef Koffler - Miłość kantata op. 14, sł. list nr 1 św. Pawła do Koryntian na sopran, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę

Aleksander Tansman Suite - Divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian

W 1929 roku, kiedy Tansman skomponował Suite Divertissement na kwartet fortepianowy, mieszkał już od 8 lat w Paryżu i obracał się w gronie takich osobistości francuskiego życia muzycznego, jak: Maurice Ravel, Albert Roussel, Arthur Honegger, Darius Milhaud, Andrés Segovia i Igor Strawiński. Podróżował ponadto często w celach koncertowych po krajach Europy, USA, Ameryki Pd. i Dalekiego Wschodu. Jego utwory były wykonywane przez najlepsze orkiestry, m.in. Boston Symphony Orchestra pod dyr. Siergieja Kusewickiego. Mimo oderwania od kraju zachował poczucie przynależności do naszego narodu i tak też go określano - jako kompozytora polskiego. W Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków w Paryżu miał status członka honorowego. Tymczasem, aż do lat 60-tych XX wieku jego imponująca kariera nie tylko nie znajdowała w Polsce uznania, była wręcz przemilczana. Później, gdy zniesiono „embargo” na kompozytorów-emigrantów, rozpowszechnianie jego dorobku również przychodziło z trudem. Czas neoklasycyzmu, z którym Tansman związał swoje artystyczne credo, w Polsce minął - nastała epoka sonorystycznej awangardy i  dopiero w latach 90-tych utwory wybitnego emigranta zaczęły w sposób bardziej zauważalny zasilać repertuar życia koncertowego w naszym kraju, a sezon 1996-97 obchodzony był jako „Rok Aleksandra Tansmana” (minęło wówczas 10 lat od śmierci kompozytora).

Sześć części Suity Divertissement niezależnie od źródeł inspiracji – czy to tkwiących w muzyce baroku, czy w modnych wówczas paryskich kabaretach – zachwycają inwencją, subtelnością szczegółów, nerwem, kolorystyką i inteligentnym dowcipem. Nie brak w nich także poruszającego liryzmu i klimatów kołysankowo-onirycznych, a całość niespodziewanie wieńczy wyraz wzniosłości.

Andrzej Kurylewicz należy do pionierów muzyki jazzowej w Polsce, powszechnie kojarzony jest też z muzyką filmową (np. Polskie drogi, Lalka, Nad Niemnem), ale w jego dorobku ważną część stanowią utwory należące do tzw. współczesnej muzyki poważniej lub klasycznej, komponowane zwłaszcza po 1970 roku. Twórczość ta mieści się pod względem stylistycznym w tzw. „postmodernizmie” (sam kompozytor skłaniał się ku temu określeniu), a to oznacza przede wszystkim wielość tradycji i źródeł inspiracji i jednocześnie dopuszczalność różnego rodzaju indywidualnie pomyślanych syntez i kolaży.

Tak jest w przypadku Dormitiny (Drzemki – tytuł dodatkowo usprawiedliwia ową poligeniczność) - z jednej strony zauroczenie sonorystyką, niekonwencjonalnymi sposobami artykulacji, a z drogiej język harmoniczny bliski muzyce Bartoka, a nawet późnego Szymanowskiego (którego Kurylewicz był wielkim admiratorem i interpretatorem) przy jednoczesnym staraniu o piękno formy i klarowność przekazu.

Utwory Józefa Kofflera zasługują w pełni na lepsze poznanie. Chociaż nie znalazły się w głównym nurcie polskiego życia muzycznego w latach międzywojennych, stanowią dobro, które warto ocalić od zapomnienia, tym bardziej że w latach, kiedy były pisane wykonywano je ma światowych festiwalach oraz publikowano w Lipsku, Wiedniu i Paryżu. PWM wydało tylko 2 kompozycje Kofflera (cała spuścizna jego mieści się w zaledwie 26 opusach) i być może to stanowi barierę w upowszechnianiu tego dorobku. Przez historyków muzyki Koffler uznawany jest za pierwszego polskiego dodekafonistę. Wciągu kilku lat spędzonych na studiach w Wiedniu miał okazję zetknąć się ze środowiskiem twórców skupionych wokół Arnolda Schönberga (m. in. osobiście poznał Albana Berga), a z samym twórcą dodekafonii pozostawał później w kontakcie korespondencyjnym. Po powrocie do rodzinnego Lwowa zdobył tam znaczną pozycję jako twórca, pedagog i publicysta.

Kantata pt. Miłość należy do najdojrzalszych utworów Kofflera. Napisana do słów Hymnu o miłości z listu św. Pawła do Koryntian stanowi prawdopodobnie echo emocjonalnych przeżyć kompozytora z początkowego okresu jego małżeństwa. Kompozytor dokonał w swoim dziele syntezy techniki dwunastotonowej ze wskazaniami neoklasycyzmu. Połączył zatem ze sobą 2 główne nurty muzyki lat międzywojennych, nie dając żadnemu z nich zdecydowanej przewagi. Podstawą dźwiękową kantaty jest jedna seria 12-dźwiekowa poddawana transpozycjom, retrogradacji i innym jeszcze przekształceniom. Natomiast idiom neoklasyczny sprowadza się tu m. in. do form opartych na wzorach barokowych – passacagli (cz. II) i fugetty (cz. III). Sposób operowania materiałem dźwiękowym wykazuje silny związek z tekstem, do którego kompozytor odnosi się ze zrozumieniem i z szacunkiem dla jego głębi. Zaznaczona została np. jego refrenowa budowa w części I, pieczołowicie uwypuklone słowa o szczególnej doniosłości, a rytm partii wokalnej poddany jest rygorom deklamacji tekstu.

[Aleksandra Konieczna]

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading