NOSPR kameralnie / Dni Sofii Gubajduliny - NOSPR
NOSPR kameralnie / Dni Sofii Gubajduliny
Sofija Gubajdulina -
Reflections On The Theme B-A-C-H na kwartet smyczkowy
In croce (wersja na wiolonczelę i bajan)
Musikalisches Spielzeug (Zabawki muzyczne) na fortepian solo - fragmenty
Kwintet fortepianowy
Dzieła Sofii Gubajduliny z dominującą w nich tematyką religijno-mistyczną (określaną jako „nowa duchowość”) zafascynowały świat zachodni w czasach pieriestrojki, kiedy to, wcześniej źle postrzegane w ZSRR, pojawiły się na europejskich estradach. Ich tytuły ukierunkowują percepcję na określony krąg skojarzeń: aksjologicznych, emocjonalnych, religijnych, chociaż nie sugerują ścisłego związku muzyki z liturgią. Szczególną wagę przywiązuje kompozytorka do symbolu krzyża i tematyki pasyjnej.
Motyw B-A-C-H, czyli muzyczny kryptogram twórcy Kunst der Fuge już w XIX wieku zaczęto kojarzyć z symbolem krzyża. Obydwa te znaczenia – hołd dla dokonań J.S. Bacha oraz treści religijno-mistyczne – znalazły swój wyraz w kompozycji Refleksje na temat B-A-C-H na kwartet smyczkowy, przy czym symbolika – nie tak oczywista, jak można by sądzić – znajduje tu przeciwwagę w bardziej bezpośrednim wyrazie emocji.
Analogicznie w kompozycji pt. In croce. (Na krzyżu lub Na skrzyżowaniu). Sama kompozytorka wielokrotnie podkreślała, że linia horyzontalna (czas) krzyżuje się w jej wyobraźni z linią wertykalną (wysokości dźwiękowe). Niesie to z sobą oczywiste z punktu widzenia chrześcijaństwa konotacje. Obydwa instrumenty kreślą w tym utworze znak krzyża - rozpoczynają w skrajnych rejestrach, w miarę rozwoju zbliżają się do siebie, krzyżując w końcu swoje najbardziej agresywne brzmieniowo przebiegi.
Muzyka fortepianowa w twórczości Gubajduliny nie należy do szczególnie eksponowanych, chociaż przynajmniej w odniesieniu do cyklu miniatur Muzyczne zabawki, niesłusznie. Cykl obejmuje 14 miniatur adresowanych do najmłodszych słuchaczy, muzycznych ilustracji, sugestywnych i pełnych humoru a nawet dyskretnych parodii (np. w postaci nawiązania do jazzu) napisanych nowoczesnym, jak na lata sześćdziesiąte, językiem dźwiękowym.
Kwintet fortepianowy C-dur należy do najwcześniejszych spośród opublikowanych kompozycji Gubajduliny. Powstał podczas studiów kompozytorki w Konserwatorium Moskiewskim. Partytura świadczy o doskonałym opanowaniu techniki i wyczuciu formy, o racjonalnym wykorzystaniu każdego instrumentu i wyważonym operowaniu środkami wyrazu. Kwintet jest jednym nielicznych utworów rosyjskiej kompozytorki, w których ewidentna jest jej fascynacja stylem i twórczością Dymitra Szostakowicza.
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR

