NOSPR kameralnie / Dni Sofii Gubajduliny - NOSPR
NOSPR kameralnie / Dni Sofii Gubajduliny
Sofija Gubajdulina -
Misterioso dla 7 perkusistów
Kwartet fletowy
Gerade und ungerade na 7 perkusistów i klawesyn
Trio trąbkowe
Jubilatio na 4 perkusistów
Mirage: Die tanzende Sonne (Fata Morgana) na 8 wiolonczel
Wykonawcy:
Krzysztof Jaguszewski, Roman Gawlik, Michał Żymełka, Dariusz Brauhoff, Piotr Połaniecki, Wojciech Morcinczyk, Wojciech Herzyk – perkusja
Agnieszka Kopińska - klawesyn
Maria Grochowska, Łukasz Zimnik, Joanna Dziewior, Ryszard Sojka – flety
Stanisław Dziewior, Piotr Nowak, Piotr Pyda – trąbki
Łukasz Frant, Natalia Kurzac-Kotula, Karolina Nowak-Waloszczyk, Norbert Pióro, Andrzej Burzyński, Roman Hałoń, Magdalena Czech Bogusław Zaremba – wiolonczele
24 października br. Sofija Gubajdulina, jedna z najwybitniejszych kompozytorek naszych czasów, obchodziła swoje 85. urodziny. Jej dzieła postrzegane jako „nowa duchowość” zafascynowały świat zachodni w czasach pieriestrojki, kiedy to, wcześniej źle postrzegane w ZSRR, pojawiły się na europejskich estradach.
Gubajdulina, urodzona w Czystopolu nad Wołgą, w republice tatarskiej ZSRR (z ojca Tatara i matki Rosjanki), ukończyła szkołę muzyczną w Kazaniu. Po studiach w Konserwatorium Moskiewskim u Visariona Szebalina rozpoczęła swoją działalność kompozytorską od muzyki filmowej. Jedną z pierwszych muzycznych podróży zagranicznych kompozytorka odbyła w 1970 roku do Polski, oddelegowana na Warszawską Jesień. Poznała wówczas Witolda Lutosławskiego i Karlheinza Stockhausena.
Nowym doświadczeniem w jej życiu zawodowym stała się w latach siedemdziesiątych także fascynacja rosyjską, kaukaską i wschodnioazjatycką tradycją muzyki improwizowanej. Gubajdulina rozwijała ją w ramach grupy Astreja, wspópracując z Wiaczesławem Artianowem i Wiktorem Suslinem. Wkrótce też zaczęto postrzegać ją w grupie określanej mianem „Moskiewskiej Trójki” - obok Alfreda Schnittke i Edisona Denisowa. Interesujące efekty przyniosła współpraca Gubajduliny z zespołem perkusyjnym Marka Piekarskiego - pierwszym tego typu ansamblem działającym w Związku Radzieckim. Piekarski założył go w 1976 roku, niemal natychmiast znajdując uznanie wśród słuchaczy i w środowisku akademickim. Tradycyjny aparat wykonawczy muzycy poszerzyli wówczas o wiele instrumentów ludowych - kaukaskich oraz centralno- i wschodnioazjatyckich. W ciągu 15 lat Gubajdulina skomponowała dla zespołu Piekarskiego kilkanaście utworów m. in. Misterioso, Jubilatio oraz Gerade und ungerade.
W latach siedemdziesiątych XX wieku pojawiło się także w jej twórczości wiele utworów kameralnych na nietypowe zestawy instrumentów, w tym na formacje złożone z instrumentów bliźniaczych - samych fletów, samych trąbek, puzonów czy saksofonów. Tendencja ta utrzymała się nawet po roku 2000. Poza walorem czysto brzmieniowym dzieła te są niezwykle interesujące od strony warsztatowej, operują szeroką skalą środków technicznych i artykulacyjnych, świadcząc zarówno o więzi kompozytorki z tradycją muzyki europejskiej, jak i o opanowaniu przez nią najnowszych technik kompozytorskich. [Aleksandra Konieczna]
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR

