Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / "Byłam tam. Elżbieta Dzikowska. Argentyna" - NOSPR

NOSPR kameralnie / "Byłam tam. Elżbieta Dzikowska. Argentyna"

Niedziela
19:30
Wykonawcy
Magda Navarette – śpiew
Andres Martorell – śpiew
Małgorzata Otremba – flet
Andrzej Otremba – gitara
Klaudiusz Baran – bajan
Rafał Zambrzycki – skrzypce
Patryk Laburda – skrzypce
Katarzyna Laburda – skrzypce
Karolina Szefer-Trocha – skrzypce
Dorota Warcaba – skrzypce
Kinga Tomaszewska – skrzypce
Magdalena Ziętek – skrzypce
Małgorzata Krzeszowiec – skrzypce
Maria Strzelczyk – II skrzypce
Joanna Tesarczyk – altówka
Eugeniusz Mikołajczyk – altówka
Dawid Jadamus – altówka
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Anna Tumidajska – wiolonczela
Jan Kotula – kontrabas
Piotr Kopiński – fortepian
Program

Gość specjalny – Elżbieta Dzikowska

 

Alberto Ginastera – Impresjones de la Puna na flet i zespół  

Ástor Piazzolla – Koncert na gitarę, bandoneon i zespół smyczkowy Hommage á Liège  

***

Máximo Diego Pujol – Suite Buenos Aires wersja na gitarę i kwartet smyczkowy  

 

tradycyjne tanga argentyńskie – w aranżacji Álvara Hagopian:

Carlos Gardel (muzyka), Alfredo Le Pera (słowa) –
Mi Buenos Aires querido
Volver  

Mariano Mores (muzyka), Enrique Santos Discépolo (słowa) – Cafetin de Buenos Aires

José Tinelli (muzyka), Manuel Ferradas Campos (słowa) – Sera una noche

Javier Zirpolo (muzyka), Hermanos Simón (słowa) – Chacarera del violin

Ariel Ramírez (muzyka), Felix Luna (słowa) – Alfonsina y el mar  

Ástor Piazzolla (muzyka), HoracioFerrer (słowa)– Libertango

 

Po śmierci Brazylijczyka Heitora Villa-Lobosa w 1959 roku Alberto Ginastera (1916-1983) z Argentyny stał się najbardziej znanym kompozytorem klasycznym w Ameryce Łacińskiej.  Aktywność na polu kompozycji rozpoczął jako zdeklarowany argentyński patriota, wykorzystując elementy ludowe i popularne (okres ten sam kompozytor określił mianem "nacjonalizmu obiektywnego"). Z czasem jego warsztat kompozytorski wzbogacił się o formy, cechy stylistyczne i techniki nowej muzyki zachodnioeuropejskiej, łącznie z atonalizmem, technikami seryjnymi i aleatoryzmem.

Skomponowany w 1934 r. Impresiones de la Puna  jest przykładem wczesnej orientacji Ginastery, w tym przypadku jego zainteresowaniami przedkolumbijskim dziedzictwem Ameryki Łacińskiej. Tytuł odnosi się do ponurego, skalistego pustkowia wysoko w północnych Andach, sercu starego imperium Inków. Krótki, trzyczęściowy utwór Ginastery stwarza zarówno dźwiękową wizję odległego górskiego krajobrazu, jak i wyobrażenie rdzennej muzyki miejscowych Indian.

Część I - Quena - przypomina o istnieniu fletu bambusowego, dziedzictwa kultury Inków, używanego przez Indian południowoamerykańskich zarówno do improwizacji solowej, jak i do towarzyszenia pieśniom. Melodia o nostalgicznym wyrazie prowadzi do solowej partii fletu.

Część II - Cancion - nawiązuje do yaravi, melancholijnej pieśni o nieszczęśliwej miłości, ale mimo żałobnej aury kończy się w żywym, pulsującym rytmie. 

Część III -  Danza - to wirujący taniec w synkopowanym rytmie, z wolniejszym środkowym interludium i z fletem wykonującym kwieciste arabeski.

Ástor Piazzolla (1921-1992) napisał Koncert podwójny na bandoneon, gitarę i orkiestrę smyczkową na V Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Liège, który odbył się w 1985 roku. Na premierze Piazzolla zagrał partię bandoneonu, a partię gitary - argentyński gitarzysta Cacho Tirao. Solistom towarzyszyła Filharmonia Liège pod dyrekcją kubańskiego kompozytora, dyrygenta i gitarzysty Leo Brouwera. Jeden z biografów Piazzolli sugeruje, że kompozytor czerpał inspirację z muzyki angielskiego kompozytora Williama Waltona (którego żona pochodziła z Argentyny). Istnieje też aranżacja koncertu na duet gitarowy z zespołem smyczkowym.

Część I - Lentament - ogranicza obsadę do dwóch instrumentów solowych, które sprawiają wrażenie dwóch przekazywanych obok siebie improwizowanych monologów, utrzymanych w aurze dojmującej nostalgii i tęsknoty.  

Część centralna określona została jako Milonga. Jest to forma pieśni w rytmie tanga, ale podanego łagodniej niż zazwyczaj, bez ekspresyjnych akcentów. Zgodnie z tradycją milongi,  część ta ma postać nastrojowego duetu, w formie pytań i odpowiedzi. 

Finał to typowe tango nuevo: rytm tanga mniej dosłowny, wyraz wzmożonej aktywności w zakończeniach fraz, efekty perkusyjne, liryczne wątki i inne charakterystyczne dla Piazzolli cechy stylistyczne. nawiązujące zarówno do południowoamerykańskiej jak i północnoamerykańskiej muzyki popularnej.  

Argentyńczyk Máximo Diego Pujol (ur. w 1957 r.) jest absolwentem Konserwatorium im. Juan José Castro Conservatory w Buenos Aires. Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, zarówno jako kompozytor, jak i gitarzysta. Od 1995 r. prowadzi klasę gitary w Konserwatorium im. Manuela de Falli w Buenos Aires. Inspirację czerpie z muzycznej tradycji Argentyny, a szczególnie jej form zrodzonych u wybrzeży Rio de la Plata i łączy ją z akademickim warsztatem wypracowanym w europejskich uczelniach. Przyczynia się do wzbogacenia światowego repertuaru gitarowego.  

Suita Buenos Aires to rodzaj dźwiękowej wycieczki po argentyńskiej stolicy. Tytuły części wskazują na różne jej dzielnice. Nuova Pompeya to obszar, z którego wywodzi się tango, Palermo – dzielnica włoska, San Telmo – stara dzielnica z licznymi kafejkami i bazarami i na koniec Microcentro - serce miasta, siedziba finansjery, biznesu i szerokich miejskich arterii. Pojol klarownie oddaje ducha i atmosferę tych miejsc.

Aleksandra Konieczna

Wydarzenie objęte patronatem Ambasady Argentyny w Polsce

Najbliższe koncerty

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
S1Abonament
202419:30
dyrygent Łukasz Borowicz

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej

Sala koncertowa

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading