NOSPR kameralnie / 9. Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego - NOSPR
NOSPR kameralnie / 9. Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego
Dietrich Buxtehude – Sonata B-dur BuxWV 255 na skrzypce, violę da gamba i b.c.
Georg Philipp Telemann – Sonata h-moll TWV 42:h6 na skrzypce, violę da gamba i b.c.
Johann Sebastian Bach – I Sonata h-moll na skrzypce i klawesyn BWV 1014
Marin Marais – Pièces de viole na violę da gamba i b.c.
Jean-Philippe Rameau – I Koncert z cyklu Pièces de clavecin en Concert
W programach koncertów NOSPR rzadko sięga się do muzyki przedklasycznej. Orkiestry symfoniczne pozostawiają ten repertuar zespołom specjalizującym się w wykonywaniu muzyki dawnej. Te bowiem grają, zgodnie z historycznymi praktykami, na instrumentach z XVII i XVIII wieku lub ich kopiach. Wielu muzykom „współczesnym”, w tym także instrumentalistom NOSPR, trudno jednak pogodzić się z takim podziałem. Z wykonywania utworów Bacha, Telemanna czy Vivaldiego czerpali zawsze wiele ożywczych impulsów, sprzyjających ich artystycznemu rozwojowi. Dlatego też niektórzy z nich przezwyciężają ów dylemat poprzez grę na dwóch instrumentach – barokowym i współczesnym.
Na klasycznym kontrabasie i violi da gamba gra Krzysztof Firlus. Pierwszy z wymienionych instrumentów predestynuje go do gry w orkiestrze i do repertuaru skomponowanego w ciągu ostatnich 250 lat, viola da gamba natomiast do muzyki renesansu i baroku. W obu dziedzinach Firlus występuje zarówno jako solista, jak i członek zespołów – kameralnych i orkiestrowych, posiada przy tym w swoim dorobku wiele konkursowych laurów. Jego entuzjazm do muzyki dawnej podziela także jeden z koncertmistrzów NOSPR, Piotr Tarcholik, który z muzyką J.S. Bacha i jemu współczesnych styka się na co dzień jako nauczyciel akademicki. Trzecim elementem typowego zespołu muzyki barokowej jest klawesyn, niezbędny do realizacji Generalbassu czy basso continuo, a zatem podstawy basowej i treści harmonicznej muzyki. Funkcję tę w zespole muzyków NOSPR pełni Anna Firlus. Program koncertu obok utworów Buxtehudego, Telemanna i Fingera na tzw. obsadę triową oraz Sonaty h-moll na skrzypce i klawesyn J.S. Bacha obejmuje także kompozycje gambisty z czasów Ludwika XIV, Marina Maraisa, którego postać przypomniana została w słynnym filmie pt. Wszystkie poranki świata. [Aleksandra Konieczna]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR