Francuskie kwartety – niemieckie wzorce / kameraliści NOSPR - NOSPR
Francuskie kwartety – niemieckie wzorce / kameraliści NOSPR
Kwartety smyczkowe nie były w XIX wieku francuską specjalnością, nic więc dziwnego, że César Franck, entuzjasta kameralistyki, oparł się na niemieckich wzorcach, pisząc swoje gęste, nasycone emocjami dzieła. I choć antysemita Wagner musiałby zgrzytać zębami, słysząc, jak bliska mu szeroka melodyka i złożona harmonia łączą się w Kwartecie smyczkowym D-dur z lekkością przypominającą dzieła Żyda Mendelssohna, to trzeba przyznać, że francuski kompozytor połączył dwa skrajne żywioły perfekcyjnie.
Ponad dekadę wcześniejszy Kwintet fortepianowy f-moll Francka nie spodobał się koneserom i kolegom kompozytorom. Jego intensywna ekspresja była czymś kontrowersyjnym, przesadnym. Debussy nazwał utwór „nieustannym paroksyzmem”. Dziś może on porywać natężeniem emocji i potężnym, niemal orkiestrowym brzmieniem. Niewiele jest dzieł kameralnych o takiej sile!
[Adam Suprynowicz]
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Czas trwania koncertu: ok. 80 min
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR