Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Rafał Zambrzycki – skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska – altówka
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Piotr Sałajczyk – fortepian
Program

Dymitr Szostakowicz – I Trio fortepianowe c-moll 

Gabriel  Fauré – II Kwartet fortepianowy g-moll

Trio c-moll op.8  to młodzieńcza kompozycja Dmitrija Szostakowicza. Utwór ten powstał, kiedy kompozytor miał 16 lat i za sobą zaledwie 3 lata nauki w konserwatorium.  Wątłe zdrowie, trudna sytuacja rodzinna (śmierć ojca) i bytowa w porewolucyjnej Rosji, poważna operacja, a po niej przymusowy pobyt w sanatorium na Krymie nie zniechęciły młodego twórcy do podejmowania ambitnych przedsięwzięć kompozytorskich. Po powrocie do Piotrogrodu Szostakowicz grywał ten utwór z kolegami w ramach przyjętych na siebie obowiązków tapera czyli pianisty kina niemego, co niejednokrotnie wzbudzało niechęć tradycyjnie nastawionych widzów. Z drugiej strony język muzyczny tej kompozycji – ostre kontrasty temp i nastrojów - ma w sobie coś z ówczesnej techniki filmowej.

Gabriel Fauré to, obok Césara Francka, ważna postać w muzyce francuskiej końca XIX wieku. Jego twórczość (m. in. Requiem, opera Pénélope, muzyka do Pelléas et Mélisande, Suita Dolly, słynna Pawana i pieśń Après un rêve, a także znaczna ilość utworów fortepianowych i kameralnych) mieści się stylistycznie między neoromantyzmem a impresjonizmem. Przez większość swojego życia Fauré, najpierw uczeń a potem przyjaciel Camille’a Saint-Saëns’a, pracował jako organista i nauczyciel muzyki kościelnej. Był także założycielem Société Nationale de Musique i dyrektorem paryskiego Konserwatorium - do jego najsłynniejszych uczniów należą Maurice Ravel i Nadia Boulanger.  Jako kompozytor  znany jest z tendencji do przełamywania symetrii w budowie okresowej, z modalnych zabarwień w harmonii i z innowacyjnie (skrótowo) przeprowadzanych modulacji – wszystko to wyprzedza jakby styl impresjonistów. 

Kwartet fortepianowy g-moll op. 45 (dedykowany Piotrowi Czajkowskiemu) należy do jego najdojrzalszych dzieł. Dominuje w nim nuta liryczna, co dla Faure’go typowe, i co wynika ponadto z potrzeby spójności tematycznej. Część I, Allegro molto moderato rozpoczyna długa i płynna melodia grana przez instrumenty smyczkowe unisono, podawana za sprawą fortepianu w atmosferze niepokoju, a nawet wzburzenia. To z jej kształtu wywodzą się kolejne myśli muzyczne, już chociażby temat II, inicjowany przez altówkę i przynoszący chwilowe uspokojenie. Wiele będzie później momentów odkrywczo subtelnych, granych pianissimo, z wyrazem określanym jako  dolcissimo. Dla kontrastu część II - Allegro molto - przelatuje jak burza; rozpoczyna ją zapierająca dech figuracja fortepianu, natomiast temat w partii instrumentów smyczkowych po raz kolejny rozwija materiał z początku części I. Część III Adagio non troppo to - według słów samego kompozytora - wspomnienie brzmienia dzwonów, które przez wiele lat, z oddali, towarzyszyło jego życiu w rodzinnym domu w Cadirac (region Midi-Pyrénées na południu Francji). Finał Allegro molto, w rytmie walca,  przynosi ponowny przypływ energii, pasji, nie szczędzi momentów elektryzujących, zwłaszcza w  kodzie, z jej ekscytującym crescendo prowadzącym do powtórzenia tematu II. W przebiegu tej części  przypomniane zostają motywy scherza i części I.

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202501:00

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala kameralna

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202521:00

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:30

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Barokowy evergreen: Cztery pory roku
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30
Martyna Pastuszka

Barokowy evergreen: Cztery pory roku

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading