Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Łukasz Zimnik – flet
Maksymilian Lipień – obój
Piotr Lato – klarnet
Damian Lipień – fagot
Tadeusz Tomaszewski – waltornia
Piotr Kopiński – fortepian
Program

Camille Saint-Saëns – Sonata na obój i fortepian op. 166.                 

Albert Roussel - Divertissiment  na fortepian i kwintet dęty       

Gabriel Fauré - Berceuse (w opr. na obój i fortepian)

Maurice Ravel - Berceuse sur le nom de Gabriel Fauré

Mikołaj Rimski-Korsakow - Kwintet B-dur na fortepian, flet, klarnet, waltornię i fagot   

Albert Roussel studia muzyczne w paryskiej Schola Cantorum rozpoczął dopiero po ukończeniu służby w francuskiej marynarce wojennej.  Kompozycji uczył się pod kierunkiem Vincenta d'Indy. Sam potem stał się bardzo wpływowym nauczycielem (jego uczniami byli m. in. Erik Satie, Edgar Varese i Bohuslav Martinů). Początkowo tworzył pod wpływem Debussy'ego, Ravela i d'Indy'ego, ale później zwrócił się ku neoklasycyzmowi. Jego Divertissiment  z 1905 roku powstał pod wpływem analogicznego dzieła d'Indy’ego. Nie wykazuje wpływu impresjonizmu, jest bardziej nowatorski. Początek zapowiada niemal Pietruszkę Strawińskiego. Każdy z instrumentów potraktowany został zgodnie z jego naturą i ujawnia swoje możliwości.

Skomponowana w 1879 roku Kołysanka na skrzypce I fortepian przyniosła jego twórcy,  Gabrielowi Fauré popularność, która sprawiła, że znanego dotąd organistę zaczęto kojarzyć z twórczością salonową. Sam kompozytor nie przywiązywał do tej miniatury większej wagi, nie zmienia to jednak faktu, że znalazł dzięki niej stałego później wydawcę - Juliena Hamelle'a. Fauré pozostawał w tym czasie pod wpływem utworów Chopina, co wydaje się ewidentne m. in. w Kołysance, a zwłaszcza w jej ostinatowym akompaniamencie.

Prostą, ale czarującą Kołysankę na temat Gabriela Fauré Ravel opublikował w 1922 roku w specjalnym wydaniu czasopisma La Revue Musicale razem z utworami innych absolwentów klasy kompozycji tego cenionego francuskiego twórcy. Jego imię i nazwisko Ravel przekształcił w ciąg następujących dźwięków: GABDBEE  FAGDE. Oryginał przeznaczony został na skrzypce (con sordino) i fortepian. Harmonia właściwa tonacji G-dur stopniowo rozszerza się, a melodia tematu przeplata z innymi głosami, do końca jednak kompozytor utrzymuje subtelny nastrój i delikatne brzmienie, mimo zakończenia z użyciem współbrzmień sekundowych.

Mikołaj Rimski-Korsakow to najmłodszy spośród kompozytorów Potężnej Gromadki, a pod względem warsztatowym prawdopodobnie najbardziej zaawansowany, mimo niezbyt systematycznego wykształcenia. Podobnie jak Roussell do 30. roku życia służył w marynarce wojennej. Kilka lat po przejściu do cywila wziął udział konkursie kompozytorskim, na który zgłosił swój Sekstet smyczkowy A-dur i Kwintet B-dur na fortepian i instrumenty dęte. Sekstet został wyróżniony, a na Kwintet nikt nie zwrócił uwagi. Sam kompozytor wiązał powód tego niepowodzenia z kiepskim wykonaniem i zapewne miał rację, co potwierdziło kolejne - przygotowane z większą starannością w ramach koncertów Petersburskiego Towarzystwa Muzyki Kameralnej.

Część I ma klasyczną, beethovenowską (jak twierdził sam kompozytor) formę, opartą na dwóch wyrazistych tematach – energicznej melodii podanej przez fagot i drugiej o hymnicznym charakterze przez wszystkie instrumenty dęte. W Andante w tonacji B-dur, na pierwszy plan wysuwa się waltornia. Prezentowana przez nią spokojna melodia o kaukaskiej proweniencji powtarza się przy zmieniającej się harmonii. W środkowym odcinku temat o wybitnie rosyjskim zabarwieniu instrumenty dęte rozpracowują w formie fugata.  Finałowe rondo oparte zostało na błyskotliwym, rustykalnym refrenie. Fugato tym razem zastosowane zostało w dłuższym odcinku solowym fortepianu. Jednakże w wirtuozowskiej kadencji każdy z instrumentów uczestniczy kolejno i to w zgodzie ze swoją naturą.

[Aleksandra Konieczna]

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading