Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Piotr Tarcholik – skrzypce
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Anna Krzeszowiec – fortepian
Program

Francis Poulenc - Sonata op.143 na wiolonczelę i fortepian

Ernest Chausson – Trio fortepianowe g-moll op. 3

 

 

 

W muzyce kameralnej Francisa Poulenca dominują instrumenty dęte, ale jego Sonata wiolonczelowa op. 143 z 1948 roku podobnie jak nieco wcześniejsza - skrzypcowa należy do szczytowych osiągnięć kompozytora. Twórca podjął w niej klasyczny wzór sonaty, z dwiema szybkimi częściami skrajnymi, powolną cavatiną jako częścią II i tanecznym scherzem określonym jako ballabile (z wł. tanecznie). Poulenc realizuje przy tym jeden z głównych postulatów Grypy Sześciu, do której 30 lat wcześniej należał, tzn. nawiązuje do tradycji francuskiej muzyki kameralnej - jej klarowności i brawury.

Świadczy o tym już szelmowsko-fanfarowy początek z namiastką „motywu kukułki” (allegro – tempo di marcia). Istotny jest tu ironiczo-sarkastyczny ton, osiągany przez intensywne stosowanie artykulacji staccato w partii fortepianu i pizzicato w partii wiolonczeli, a także przez charakterystyczną kanciastość w kształcie melodyki. Silny kontrast wnosi  liryczny temat II,  powierzony wiolonczeli. Cavatina (inspirowana śpiewem operowym) z jej nostalgicznym nastrojem i kołysankowym zakończeniem odsłania jeszcze bardziej tę drugą, romantyczną „twarz” Poulenca, znaną także z pozostałych jego późnych dzieł kameralnych. Ta dwubiegunowość – ironia i dowcip w zderzeniu z szczerym liryzmem znajduje wyraźnie podsumowanie w finale kompozycji, w którym dochodzi do zderzenia żartobliwej figuracji z nostalgicznym walcem.

Ernest Chausson był artystą wielostronnie uzdolnionym. Za radą ojca ukończył prawo, ale był także świetnym rysownikiem, grywał w duecie fortepianowym, napisał powieść (zachęcony przez Turgieniewa).  Dopiero w wieku 24 lat, zaczął kształcić się w zakresie kompozycji – u Julesa Masseneta, najpierw prywatnie, a potem w Konserwatorium Paryskim. Uczył się także u Cesara Francka, z którym się później zaprzyjaźnił. Przerwał naukę po nieudanej próbie zdobycia Prix de Rome. Bywał w Bayreuth, za pierwszym razem z Vincentem d’Indy. Utrzymywał znajomość z wieloma twórcami: Duparc’iem, Fauré, Debussy’m, Albenizem, Mallarmé, Turgieniewem, Monetem. Oceniając jego styl i postawę estetyczną najczęściej wyznacza się mu miejsce pomiędzy ekstrawertyzmem neoromantyków a introwertyzmem Debussy'ego. Trio fortepianowe op. 3 powstało bezpośrednio po opuszczeniu przez Chaussona klasy Masseneta. Jest to jego pierwszy utwór większych rozmiarów, wykraczający poza konwencję salonową. Zaznacza się w nim liryczny profil kompozytora, który określić można jako głęboko melancholijny (ewidentny już w powolnym wstępie do części I, którego mroczne frazy powracają w dalszych częściach dzieła). Skłonność do niekończących się modulacji (w stylu Wagnera i Francka) wspiera tu zarówno wyraz patetyczno-burzliwy jak i żałobno-depresyjny. Prawykonanie odbyło się 8 kwietnia 1882 roku na koncercie Société Nationale de Musique  w Paryżu. 

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:15

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany

Sala koncertowa

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading