Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Paulina Kończal – obój
Bartosz Pacan – klarnet
Cezary Rembisz – fagot
Paweł Cal – waltornia
Szczepan Kończal – fortepian
Program

Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet Es-dur KV 452

Ludwig van Beethoven – Kwintet Es-dur op. 16

 

Mozart zainteresował się instrumentalną obsadą kwintetową pod koniec lat 80-tych XVIII w., a zatem w najbardziej mistrzowskim okresie swojej twórczości. Zanim jednak powstały  4 genialne kwintety smyczkowe KV 515, 516, 593 i 614 i Kwintet klarnetowy A-dur KV 581, powstał Kwintet Es-dur KV 452. Było to w roku 1784, dla Mozarta wyjątkowo pomyślnym. Dopiero co ukończył operę Wesele Figara oraz 38. Symfonię D-dur (nazwaną później Praską) i właśnie nadszedł w jego życiu „złoty czas” dla koncertu fortepianowego. Inwencja genialnego salzburczyka nie znała granic – napisał wówczas 6 utworów z tego gatunku, a w następnym roku kolejne 3. Kwintet Es-dur, podobnie jak koncerty, świadczy o aktywności kompozytora jako pianisty, tylko tak bowiem można pojąć sens tej obfitości.   W liście do ojca Wolfgang nazwał Kwintet najlepszym dziełem, jaki udało mu się skomponować. Być może, była w tej ocenie chęć uspokojenia ojca, zawsze zatroskanego o jego karierę, ale trudno też nie zgodzić się w twórcą – mamy tu wszak do czynienia ze znakomitą kompozycją, dającą nieznaczną przewagę pianiście ale  kapitalnie doceniającą wyrazowe możliwości instrumentów dętych, z których każdy pokazuje się z jak najlepszej dla siebie strony, a jednocześnie znajduje miejsce w doskonale brzmiącym chórze. Wstępne Largo wysuwa na plan pierwszy fortepian, jednak bez oznak dominacji. Naczelne wartości kultury dworskiej – wdzięk, finezja i równowaga – są tu w pełni zachowane.   Subtelne  Larghetto – jako część II - z dialogami instrumentów dętych – to już arcymistrzowska kameralistyka, dająca z kolei przedsmak romantycznego uduchowienia, zwłaszcza w fascynujących, chromatycznych kulminacjach.  Finałowe Allegretto stwarza każdemu z instrumentalistów, a zwłaszcza pianiście, okazję do rozwinięcia czynnika koncertującego, zaś w końcowej fazie funduje popisową, chociaż filigranową kadencję. Kwartet instrumentów dętych rozpoczyna ją w formie fugata. 

Pod urokiem tej kompozycji musiał być młody Beethoven, skoro własne dzieło oparł na mozartowskim modelu formalnym. Jego Kwintet Es-dur pochodzi z 1796 r. W początkowym okresie pobytu w Wiedniu kompozytor chciał zaistnieć przede wszystkim jako pianista (w tym czasie mogło mu się to jeszcze wydawać całkiem realne). Prawykonanie z jego udziałem odbyło się w pałacu księcia Lobkowitza, a w następnym roku wykonano Kwintet w obecności samego cesarza.

Kwintet Es-dur op. 16 zaczyna się, tak jak dzieło Mozarta, od powolnego wstępu - tu jednak bardziej rozbudowanego i jednocześnie uroczystego.  Tematyczna aktywność kwartetu instrumentów dętych to jednocześnie okazja do rozwijania fortepianowej figuracji w sposób ekspansywny, z prawdziwie już beethovenowskim rozmachem, faktury o poszerzonym wolumenie i ambitusie. Prowadzi to do opozycji między pianistą i pozostałymi instrumentalistami, pogłębionej w stosunkowo krótkim, ale dynamicznym przetworzeniu i w rozbudowanej kodzie. W zestawieniu z Kwintetem Es-dur Mozarta nie mamy wątpliwości - Beethoven rozsadza ramy klasycznej estetyki; umiar i subtelność  nie stanowi dla niego nadrzędnego przykazania. W części II wszyscy uczestnicy Kwintetu mają okazję, aby wykazać się kantylenowymi zdolnościami - pianista w temacie głównym, a pozostali - chórem lub solo w epizodach. Finałowe rondo podąża śladem koncertów waltorniowych (do tego zachęca obecność rogu), a zatem przypomina aurę finałów „myśliwskich” (stosuje krótkie, repetycyjne lub fanfarowe motywy, artykulację staccato, skoczny rytm w metrum 6/8). Nastrój nieokiełznanego entuzjazmu na chwilę tylko zostaje zmącony, kiedy refren pojawia się w tonacji mollowej (es-moll).

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:00
Grupowe zdjęcie zespołu

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)

Sala kameralna

JazzKLUB / Kosmonauci / Emocjonalne melodie, złożone rytmy
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Kosmonauci

JazzKLUB / Kosmonauci / Emocjonalne melodie, złożone rytmy

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka świata
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka świata
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 4-6

Sala kameralna

NOSPR / Boreyko / Czumburidze / Serenada, czyli noc i miłość
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Boreyko / Czumburidze / Serenada, czyli noc i miłość

Sala koncertowa

Kup bilet
Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Muzyka świata
202519:30
Cocanha

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata

Sala kameralna

Kup bilet
Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności
Koncerty organowe / Mój Karnet
202512:00
Julian Gembalski grający na organach NOSPR

Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności

Sala koncertowa

Kup bilet
"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR
202516:00

"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
członkowie kwartetu

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru

Sala kameralna

Kup bilet
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR
Koncerty gościnne
202520:00

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading