Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Łukasz Zimnik – flet
Tadeusz Tomaszewski – waltornia
Maksymilian Lipień – obój
Damian Lipień – fagot
Maria Shetty – altówka
Karolina Nowak-Waloszczyk – wiolonczela
Aleksander Mazanek – bas
Piotr Kopiński – fortepian
Elżbieta Korelus – harfa
Program

Johann Nepomuk Hummel - Septet d-moll op. 74    

Michał Glinka - Serenada na temat opery Donizettiego Anna Bolena Es-dur 

 

Johann Nepomuk Hummel, jeden z najwybitniejszych pianistów wszech czasów, a także dyrygent i kompozytor, miał szczęście być w dzieciństwie uczniem Mozarta. Po kilku latach podróży, które odbył z ojcem, osiadł w Wiedniu, gdzie kształcił się pod kierunkiem Albrechsbergera, Salieriego i J. Haydna. W 1813 roku zaprzyjaźnił się, mimo pewnych nieporozumień, z Beethovenem; był przy jego śmierci (1827). W tym czasie poznał także Schuberta, który zadedykował mu swoje ostatnie 3 sonaty fortepianowe.

Hummel odniósł spektakularny sukces jako pianista. Dużo koncertował, zwłaszcza w latach Kongresu Wiedeńskiego. Komponował w stylu późnoklasycznym i brillante. Preferował fortepiany z mechaniką wiedeńską, o łatwo osiąganym dźwięku, nie utrudniającą biegłości. Pianistyka Hummla opierała się przede wszystkim na wirtuozowskiej figuracji (pasaże, rozłożone akordy, podwójne tercje i seksty, różne formy basu Albertiego, przebiegi skalowe, łamane oktawy) i ornamentowanej melodyce. 

Septet d-moll – wizytówka jego stylu - łączy w sobie styl koncertowy z kameralnym. Utwór ten przeznaczony został na niecodzienną, ale logiczną kombinację instrumentów - instrumenty smyczkowe (z pominięciem skrzypiec) i waltornia odpowiadają za środkowy i niski rejestr, natomiast flet i obój za górny. Fortepian, wyraźnie tu faworyzowany, wykorzystuje  wszystkie rejestry. Septet Hummla zainspirował Schuberta do skomponowania Kwintetu A-dur Pstrąg. Był on także ulubionym utworem Liszta, który przerobił go na 2 fortepiany.

Jeszcze bardziej nietypowy jest skład zespołu, na który Michał Glinka skomponował Serenadę Es-dur opartą na tematach z opery Anna Bolena Gaetana Donizettiego. Dwa instrumenty z tego zestawu, potraktowane w symbiozie – fortepian i harfa - dysponują pełną skalą od najniższych do najwyższych dźwięków, natomiast wśród pozostałych brakuje instrumentu sopranowego.

Trzyletni pobyt we Włoszech wpłynął na dwudziestoparoletniego Michała Glinkę, który dopiero zamierzał podjąć regularne studia muzyczne, wybitnie inspirująco. W Mediolanie Glinka był na premierze oper Anna BolenaLunatyczka, a także zetknął się osobiście z ich twórcami - Gaetano Donizettim i Vincenzo Bellini. Tajniki włoskiego bel canta poznał potem także od strony praktycznej, pobierając w Neapolu lekcje śpiewu (już wcześniej występował jako wokalista, wykonując z reguły własne pieśni). Do komponowania oper w duchu narodowym wziął się dopiero po powrocie do Rosji; zasłyszane włoskie melodie "utrwalał" natomiast i opracowywał na bieżąco w utworach kameralnych. Glinka odtworzył w nich klimat włoskiego śpiewu w stylu sentimento brillante, wykorzystując do tego ekspresyjne walory instrumentów średniego rejestru – fagotu, waltorni, altówki i wiolonczeli.   

[Aleksandra Konieczna]

Najbliższe koncerty

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
S3Abonament
202512:00
Tine Thing Helseth

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna

Sala koncertowa

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading