NOSPR kameralnie - NOSPR
NOSPR kameralnie
Krzysztof Penderecki – Sekstet na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, klarnet i róg
Erno von Dohnanyi – Sekstet C-dur op. 37 na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, klarnet i róg
Obok II Sonaty skrzypcowej Sekstet Krzysztofa Pendereckiego należy do najbardziej rozbudowanych dzieł kameralnych tego twórcy, chociaż składa się z dwóch tylko części. Aura brzmieniowa Sekstetu nasuwa skojarzenia ze stylem Szostakowicza - Penderecki podziela jego skłonność do parodii, brzmienia jaskrawego, przenikliwego, ironicznego w wyrazie w zestawieniu z momentami lirycznymi. Instrumenty stopniowo wchodzą w coraz silniejsze interakcje, zderzenia i zawirowania. Solowym odcinkom przeciwstawiane są masywne tutti.
Część II utrzymana jest w nastroju zadumy i melancholii. I chociaż język pierwszej części dzieła – ironiczno-groteskowy - powraca tu od czasu do czasu, kompozytor pozwala instrumentom przede wszystkim na wyśpiewanie emocji, łącznie z wyrazem apatii i rezygnacji.
W prawykonaniu dzieła, które odbyło się 7 czerwca 2000 r. w sali wiedeńskiego Musikverein, wzięli udział tak znakomici soliści i kameraliści jak: Mścisław Roztropowicz, Julian Rachlin, Radovan Vlatković, Jurij Bashmet..
Dohnányi należał do najwybitniejszych pianistów I poł. XX wieku. Do grona jego uczniów należeli m. in. sir Georg Solti i Geza Anda. Przyjaźnił się i współdziałał z Bartokiem i Kodaly'em. Uznaje się go dzisiaj za czołową postać życia muzycznego w okresie międzywojennym na Węgrzech - był szefem Budapeszteńskiej Filharmonii, rektorem miejscowej Akademii Muzycznej i dyrektorem muzycznym Radia Węgierskiego. W czasie wojny pozbawiony został tych zaszczytnych stanowisk w wyniku niepodjęcia działań antysemickich w kierowanych przez siebie instytucjach.
Określany jest często mianem „węgierskiego Brahmsa”, chociaż raczej za postawę estetyczną - wyrażanie neoromantycznych treści w klasycznie zorientowanych formach – niż środki stylistyczne. Sekstet C-dur na nieczęsto spotykaną kombinację instrumentów - klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian pochodzi z 1935 roku. Symfoniczny rozmach tego rozbudowanego, czteroczęściowego dzieła nasuwa rzeczywiście skojarzenia w twórczością Brahmsa. Indywidualną cechą tego twórcy jest natomiast silny kontrast w ekspresji pomiędzy częściami. Powaga sąsiaduje tu z wyrazem "giocoso", tj. żartobliwym. Część pierwsza Sekstetu – allegro appasionato - utrzymana jest w nastroju złowieszczo-heroiczno-burzliwym, operuje neurotycznym napięciem, charakterystycznym dla późnego romantyzmu. Natchnione frazy Intermezza zaburza zaskakująco agresywny marsz. Trzecia część to szereg luźno powiązanych wariacji. Solo rogu zapowiada przejście do skocznego finału. Wątki quasi-gershwinowskie w duchu jazzu z lat trzydziestych krzyżują się tu w komiczny sposób z tradycyjnym walcem wiedeńskim i groteskowym walcem w stylu Mahlera.
Najbliższe koncerty
![](/public/upload/events/thumb/667bf95687362.jpg?1719471098)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/667bf97c2e6a0.jpg?1719471122)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/668cedcf2cf6b.jpg?1720511993)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/668ba82e654e1.jpg?1720428705)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/667bf9a17dc92.jpg?1719471149)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/6697aa857285c.jpg?1721662717)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/6697aaecef546.jpg?1721662688)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/6697aa69e9442.jpg?1721662702)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR