NOSPR / Filip Paluchowski / 8. Międzynarodowy Festiwal Harfowy - NOSPR
NOSPR / Filip Paluchowski / 8. Międzynarodowy Festiwal Harfowy
Międzynarodowy Festiwal Harfowy
Koncert z okazji Dnia Dziecka
Hans Zimmer – Suita z muzyki do filmu „Piraci z Karaibów” (oprac. na zespół harf i perkusję: Mariusz Bulicz, Anna Sikorzak-Olek)
Maciej Małecki – Concertino w dawnym stylu
Jean-Pascal Beintus – Mały książę
Piotr Czajkowski –„Walc kwiatów” z baletu „Dziadek do orzechów”
Uwaga! Centrum Edukacji Muzycznej zaprasza na cykl zajęć umuzykalniających dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat, których rodzice lub opiekunowie przebywają na poranku symfonicznym NOSPR!
Więcej informacji
„Woda nisko. W wodzie światło złote i płaskie. W srebrnych trzcinach / palce wiatru oplatają jedyną ocalałą kolumnę. / Czarna dziewczyna obejmuje harfę. Jej wielkie egipskie oko płynie / wśród strun jak smutna ryba. Daleko za nim małe palce” – tak o harfie pisał Zbigniew Herbert. Irlandzki poeta Thomas Moore wspominał w jednym z wierszy rozstanie ze swą harfą, przy którym oboje płakali.
Ten królewski instrument towarzyszy muzykom, rozpala wyobraźnię pisarzy i artystów od co najmniej czterech tysięcy lat. W niektórych regionach Azji harfa zdążyła już wymrzeć – w Europie pojawiła się około VIII wieku, podlegała kolejnym udoskonaleniom technicznym i w epoce późnego baroku urosła do rangi instrumentu koncertowego, już pod postacią harfy pedałowej, z mechanizmem umożliwiającym przestrajanie strun, odpowiadających dźwiękom o tej samej nazwie we wszystkich oktawach.
Stałe miejsce w orkiestrze znalazła w XIX wieku. Z czasem przetarła sobie szlak do muzyki jazzowej i popularnej. Dziś zabrzmi w Walcu kwiatów z II aktu baletu Piotra Czajkowskiego Dziadek do orzechów (1892), upowszechnionym dzięki słynnej animowanej Fantazji Disneya z 1940, oraz w utworach trzech kompozytorów współczesnych, którzy z muzyką filmową flirtowali wielokrotnie – jak Maciej Małecki i Jean-Pascal Beintus – albo poświęcili się jej bez reszty – jak Hans Zimmer. Skojarzenia z filmem nieprzypadkowe: urodą głosu i pięknem postaci harfa przewyższa niejedną gwiazdę dziesiątej muzy.
Dorota Kozińska
Wiktorska Harp Open
To jedyny taki zespół w Polsce. Powstał w 2009 r. z inicjatywy Anny Sikorzak-Olek i Stowarzyszenia Harfa Dzieciom. Dzięki wsparciu dyrekcji PSM im. Karola Kurpińskiego przy ul. Wiktorskiej w Warszawie, pomocy Anny Piechury-Gabryś i dzięki entuzjazmowi dzieci, rodziców i dziadków staje się coraz liczniejszy.
Formacja występowała podczas wielu koncertów i festiwali, otrzymała nagrodę Grupy MoCarta i brała udział w programach telewizyjnych i radiowych. Do wspólnego muzykowania zapraszamy wszystkich harfistów. Są tylko dwa warunki: harfa i chęci.
Podczas dzisiejszego koncertu usłyszymy harfistów z PSM im. Karola Kurpińskiego, ZPSM im. Karola Szymanowskiego i ZPSM im. Grażyny Bacewicz w Warszawie, przygotowanych przez Annę Sikorzak-Olek, Annę Piechurę-Gabryś, Urszulę Żwirdowską i Natalię Dymarską.
Marcelina Dąbek
Naukę gry na harfie rozpoczęła w wieku 6 lat w PSM I stopnia im. Karola Kurpińskiego w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem Anny Sikorzak-Olek. W 2014 r. była uczestniczką Młodej Muzycznej Akademii w Katowicach, w klasie Helgi Storck. Rok później została przyjęta do OSM II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie (jako pierwsza harfistka w historii tej szkoły).
W 2016 r. za swoje wyniki w edukacji muzycznej i aktywność koncertową otrzymała stypendium Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, a w latach 2016–2017 – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W ciągu 10 lat nauki gry na harfie wzięła udział w wielu koncertach na rzecz środowisk lokalnych. Występowała m.in. w Mozarthaus Vienna, podczas Christmas Harp Days, sali kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w ramach Festiwalu Maj z Muzyką Dawną czy Bawarskim Muzeum Narodowym w Monachium podczas koncertu upamiętniającego Maxa Horngachera.
Jest laureatką licznych konkursów harfowych (solowych i kameralnych), takich jak: Konkurs Harfowy Fundacji im. Franza Josefa Reinla w Monachium (I nagroda; 2019), Konkurs Harfowy w Zagrzebiu (I lokata; 2018), Ogólnopolski Konkurs Harfowy Centrum Edukacji Artystycznej w Bielsku-Białej (II miejsce; 2017), Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Muzyki Harfowej pamięci Wiktorii Poltariewej we Lwowie (Grand Prix; 2016), Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Harfowy dla Młodzieży w Bangkoku (II lokata; 2016), Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Harfowy w Caernarfon (nagroda specjalna; 2014), Ogólnopolskie Przesłuchania Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie (Grand Prix; 2014), Międzynarodowy Konkurs Harfowy w Szegedzie (II miejsce; 2013), Ogólnopolski Konkurs Duetów z Harfą w Cieszynie (I nagroda; 2015, 2013, 2011), Festiwal Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych I i II stopnia Regionu Mazowieckiego w Sierpcu (Grand Prix; 2012).
Ligia Nowak
Urodziła się w 2006 r. we Wrocławiu. Naukę gry na harfie rozpoczęła w OSM I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, w klasie Magdaleny Czopki. W ubiegłym roku akademickim została 11-letnią uczestniczką Młodej Muzycznej Akademii w Katowicach. Swoje umiejętności rozwija pod kierunkiem Helgi Storck.
Jest laureatką 12 nagród, w tym 3 Grand Prix i 7 pierwszych lokat, które uzyskała w konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich.
W wieku 10 lat wystąpiła jako solistka, wykonując Koncert G-dur na harfę i orkiestrę smyczkową G.Ch. Wagenseila z towarzyszeniem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. W charakterze solistki koncertowała też z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, a w maju zeszłego roku dokonała polskiego prawykonania Koncertu C-dur na harfę i orkiestrę J.G. Albrechtsbergera z Orkiestrą NFM Wrocław.
Od kilku lat jest stypendystką Prezydenta Miasta Wrocławia.
Duo Sorores – Paulina & Agata Pospieszny
Duet skrzypcowo-harfowy Paulina & Agata Pospieszny jest jednym z nielicznych tego typu stałych zespołów działających na polu muzyki klasycznej. Siostry współpracują od wielu lat, prezentując obecnie bogaty repertuar obejmujący zarówno dzieła oryginalne, jak i opracowania utworów na potrzeby formacji.
Podjęcie regularnych studiów muzycznych (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, Musikhochschule Lübeck, Hogeschool voor Wetenschap & Kunst Brussel/Lemmensinstituut Leuven) i udział w licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich umożliwiły artystkom współpracę z wieloma wybitnymi osobowościami, wśród których można wyróżnić takie nazwiska, jak: Susann McDonald, Wanda Wiłkomirska, Isabelle Perrin, Katarzyna Staniewicz-Wasiółka, Helga Storck, Maria Egelhof, Lieve Robbroeckx, Dorota Kwiecińska czy Miguel da Silva.
Paulina & Agata Pospieszny są laureatkami prestiżowych konkursów. Uzyskały też szereg stypendiów, m.in. Kulturstiftung Schleswig-Holstein, Deutscher Akademischer Austauschdienst, Polskiego Towarzystwa Harfowego i stypendium rządu flamandzkiego.
Poza granicami kraju występowały m.in. we Francji, w Niemczech, Belgii, Szwajcarii i Danii, koncertując pod batutą uznanych dyrygentów, takich jak: Jan Krenz, Michel Tabachnik, Carlo Franci, Christof Prick, Philippe Bender, Per Borin, Alexander Joel, Roman Brogli-Sacher, Stephan Tetzlaff. Współpracowały m.in. z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego, Orkiestrą Filharmonii w Brukseli i Flamandzką Orkiestrą Radiową.
Duet występuje w ramach europejskich festiwali i cyklów koncertowych. Nawiązał też stałą współpracę z wieloma instytucjami kultury i angażuje się w działalność charytatywną.
Najbliższe koncerty
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR