NOSPR / Humala / Sham - NOSPR
NOSPR / Humala / Sham
Podróże kształcą – głosi stara prawda, a trzyczęściowy Koncert fortepianowy g-moll op. 25 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego jest tego transparentnym dowodem. Na przełomie lat 20. i 30. XIX wieku dwudziestoletni Mendelssohn bawił w Wielkiej Brytanii, Szkocji, Weimarze, Paryżu i – najdłużej – we Włoszech (Wenecja, Rzym, Neapol, Mediolan). Echa tych podróży słychać w jego koncercie: w błyskotliwym, pełnym południowego słońca inicjalnym Molto allegro con fuoco, w poruszającym, hymnicznym Andante i finałowym, triumfalnym Presto. Koncert g-moll – prawykonany przez kompozytora w 1831 roku w Monachium – podbił serca słuchaczy, choć Mendelssohn przyznał, że „napisał go w ciągu kilku dni i w dodatku niedbale”. Hector Berlioz wspominał, że po kilkudziesięciu wykonaniach tego utworu fortepian Erarda odmówił współpracy – nie pomogły naprawy, demontaże, ani nawet ksiądz i kropidło.
Koncertami instrumentalnymi (fortepianowymi oraz skrzypcowymi) Mendelssohn otworzył romantyzm, a towarzyszył mu w tej inicjacji (a nawet go w niej wyprzedził) twórca również urodzony w Niemczech: Carl Maria von Weber. Jego I Symfonia C-dur op. 19 z lat 1806–1807 jest świadectwem głębokiego przywiązania do tradycji – czteroczęściowy układ cyklu (triumfalne Allegro, żałobne Andante, krotochwilne Scherzo z triem, szumne finałowe Presto) nawiązuje do zdobyczy Beethovena, zaś lekkość brzmienia i szata instrumentacyjna zdradzają powinowactwo (i to nie tylko za pośrednictwem Konstancji) z Mozartem.
Maria Wilczek-Krupa
Czas trwania koncertu: ok. 60 minut
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach.
Najbliższe koncerty


Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Sala koncertowa

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Sala kameralna


{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Sala kameralna
Brak biletów




