NOSPR / Bringuier / Hewitt / Za ocean i z powrotem - NOSPR
NOSPR / Bringuier / Hewitt / Za ocean i z powrotem
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z Agnieszką Nowok-Zych, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Utwory, które znalazły się w programie dzisiejszego koncertu, łączy zaskakujący trop – prowadzący za ocean, do Stanów Zjednoczonych. Rękopis Uwertury Fanny Mendelssohn-Hensel być może do dziś obrastałby kurzem w berlińskim archiwum, gdyby nie wydobyła go stamtąd Judith Rosen – członkini zarządu The Women’s Philharmonic z San Francisco, co w 1992 roku zaowocowało pierwszym nagraniem tej wdzięcznej kompozycji. Nad Koncertem fortepianowym G-dur Maurice Ravel pracował z przerwami, m.in. na opracowanie Koncertu D-dur zleconego mu przez Paula Wittgensteina – pianistę, który stracił prawą rękę na Wielkiej Wojnie. Słychać w nim inspirację muzyką Basków i amerykańskim jazzem.
Do międzynarodowego sukcesu Rapsodii hiszpańskiej przyczynił się walnie koncert Nowojorczyków w 1909 roku, pod batutą Waltera Damroscha, zorganizowany zaledwie rok po paryskiej premierze utworu. Métaboles Henriego Dutilleux powstały na czterdziestolecie Cleveland Orchestra i jej ówczesnego szefa George’a Szella. Na tym powinowactwa się kończą: zaczyna się fascynująca przeprawa przez ocean różnorodnych stylów i koncepcji muzycznych.
Dorota Kozińska
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut
Partner Główny koncertów abonamentowych NOSPR w sezonie 2023/2024
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna