Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Antoni Wit / Pamięci Stanisława Skrowaczewskiego - NOSPR

NOSPR / Antoni Wit / Pamięci Stanisława Skrowaczewskiego

Czwartek
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
NOSPR
Program

Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia C-dur KV 338 (23')

Anton Bruckner – VI Symfonia A-dur (65')

 

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Karolem Bulą, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Trzyczęściowa Symfonia C-dur KV 338 (1780) napisana została przez Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756–1791) tuż przed zerwaniem kontaktów z arcybiskupem Salzburga i przeprowadzką do Wiednia. Tam, w stolicy, została wykonana prawdopodobnie podczas pierwszej akademii, na której wiedeńska publiczność mogła poznać dojrzałego już kompozytora (1781). Zgodnie z tradycyjną charakterystyką tonacji C-dur jest to muzyka uroczysta, z trąbkami i kotłami, pełna silnych kontrastów dynamiki, barwy i harmoniki. Łączy cechy barokowego chiaroscuro z zawrotną dynamiką i nowoczesnym wyczuciem tempa. Nie brak tu, zwłaszcza w finale, odniesień do Haydna: to hołd złożony mistrzowi.

VI Symfonia A-dur (1879–1881) to ostatnia z trzech „środkowych” symfonii Antona Brucknera (1824–1896). Godzi sprzeczne, zdawałoby się, tendencje swych poprzedniczek: promiennej Czwartej, zwanej „Romantyczną” (1874, 1878–1880) oraz surowej Piątej (1875/76). Pogodne oblicze posiadają zwłaszcza epilogi części skrajnych oraz miłosny temat Adagio (utrzymanego, rzecz u Brucknera wyjątkowa, w formie sonatowej). Większość utworu porusza się jednak w sferze cienia, więc tym silniej olśniewają nas owe ekstatyczne konkluzje, zgodnie z dewizą per aspera ad astra, do której odwoływał się Beethoven. Symfonii tej Bruckner nigdy za życia nie usłyszał. W pierwszym wykonaniu, pod dyrekcją Gustawa Mahlera (1899), została ona znacznie okrojona. Dopiero w roku 1935 ukazało się wiarygodne wydanie partytury. Jeszcze dłużej trwał proces przewartościowania tego utworu, niegdyś uważanego za dzieło słabsze (sam Bruckner mówił, że jego sechste [szósta] jest zarazem keckste [najbardziej figlarna]), dziś zaliczanego do ważkich osiągnięć w historii gatunku

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Pierwszy koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202512:00

Pierwszy koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
Drugi koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202517:00

Drugi koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR / Humala / Koncert sylwestrowy / Oscarowa noc filmowa
Koncerty specjalne
202518:00

NOSPR / Humala / Koncert sylwestrowy / Oscarowa noc filmowa

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR / Maksymiuk / Poranek noworoczny
Koncerty specjalne
202612:00

NOSPR / Maksymiuk / Poranek noworoczny

Sala koncertowa

Brak biletów
Nigel Kennedy String Trio
Zewnętrzny organizator koncertu
202619:00

Nigel Kennedy String Trio

Sala koncertowa

Kup bilet
Kuba Badach: Jazzy Christmas
Zewnętrzny organizator koncertu
202617:00

Kuba Badach: Jazzy Christmas

Sala koncertowa

Brak biletów
Kuba Badach: Jazzy Christmas
Zewnętrzny organizator koncertu
202620:00

Kuba Badach: Jazzy Christmas

Sala koncertowa

Brak biletów
Kameraliści NOSPR / Basowi wirtuozi
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202619:30
grupa kontrabasów NOSPR

Kameraliści NOSPR / Basowi wirtuozi

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Balatsinos / Tracz / Opała / Arie i bachanalia
S3Abonament
202612:00

NOSPR / Balatsinos / Tracz / Opała / Arie i bachanalia

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Laureaci konkursu Jazz Juniors 2025 - Symbiosis 5 / Jazz przyszłości
JazzKLUB / Mój Karnet
202619:30

JazzKLUB / Laureaci konkursu Jazz Juniors 2025 - Symbiosis 5 / Jazz przyszłości

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading