Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Andrzej Borejko - NOSPR

NOSPR / Andrzej Borejko

Piątek
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
NOSPR
Gidon Kremer – skrzypce
Elizabeth Watts – sopran
Program

Alfred Sznittke – IV Koncert skrzypcowy (36')

Gustav Mahler – IV Symfonia (60')

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Ewą Kafel, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

IV Koncert skrzypcowy (1984) można uznać za szczytowy moment i zapowiedź końca pewnej epoki w twórczości Alfreda Sznitkego (1934-1998). To arcydzieło polistylizmu, czerpiące ze spuścizny baroku, klasyków wiedeńskich, Ivesa i Mahlera, zabarwione jednak specyficznie rosyjskim liryzmem. Kompozytor spiął utwór przedziwną klamrą: zniekształconą melodią słynnego kurantu westminsterskiego, który rozbrzmiewa co kwadrans z wieży zegarowej parlamentu w Londynie. W kolejne części Sznitke wplótł odniesienia do Bachowskich preludiów, romantycznej literatury skrzypcowej i stylu galant, potęgując efekt muzycznego teatru wprowadzeniem dwóch „cadenza visuale”, w których solista pozoruje grę na instrumencie – a słuchacz odbiera nieistniejące dźwięki uchem wyobraźni.

Pracując nad IV Symfonią, Gustav Mahler (1860-1911) podkreślał, że utwór będzie się diametralnie różnił od jego poprzednich symfonii: „Podobnie jak życie idzie naprzód, tak i ja odkrywam nowe ścieżki w każdym nowym dziele”. To najkrótsza i najbardziej klasyczna w formie, a zarazem ostatnia z tak zwanych Wunderhorn-Sinfonien, nawiązujących do wcześniejszego cyklu Des Knaben Wunderhorn. Prawykonanie przyjęto lodowato: słuchacze nie wiedzieli, jak interpretować wizję poczciwej śmierci, grającej na przestrojonych skrzypcach i naiwny obraz niebiańskich uciech w części Sehr behaglich. Nie wyczuli w Czwartej ani kpiarskiej ironii, ani przejmującej melancholii. Piosnka o świętym Łukaszu, szlachtującym wołu, dopiero dziś mrozi nam krew w żyłach.

Dorota Kozińska

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading