Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alexander Liebreich - NOSPR

NOSPR / Alexander Liebreich

Piątek
19:30
Wykonawcy
NOSPR
Michael Weinius – Herod, tenor
Anna Lubańska – Herodiada, mezzosopran
Lise Lindstrom – Salome, sopran
Shenyang – Jokanaan, baryton
Maximilian Schmitt – Narraboth, tenor
Magdalena Idzik – Paź Herodiady, alt
Dominik Sutowicz – 1. Judejczyk, tenor
Krzysztof Szmyt – 2. Judejczyk, tenor
Adam Zdunikowski – 4. Judejczyk, tenor
Tomasz Sławiński – 1. Nazarejczyk, 5. Judejczyk bas
Mateusz Zajdel – 2. Nazarejczyk, 3. Judejczyk tenor
Remigiusz Łukomski – 1. Żołnierz, bas
Paweł Konik – 2. Żołnierz, Przybysz z Kapadocji, baryton
Agnieszka Bochenek-Osiecka – Niewolnik, sopran
Program

Richard Strauss – Salome op. 54 (100’) 

 

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Aleksandrą Konieczną, która omówi wykonywany tego wieczoru utwór.

Koncert transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia w audycji Filharmonia Dwójki.

Po zamknięciu cyklu poematów symfonicznych Richard Strauss (1864–1949) otworzył nowy, wielki rozdział swej twórczości: operowy. Dwie pierwsze opery (nie licząc dwóch nieudanych prób wcześniejszych), Salome (wystawiona w Dreźnie, 1905) oraz Elektra (także wystawiona w Dreźnie, 1909) są arcydziełami ekspresjonizmu – opowiadają o ciemnej stronie ludzkiej psychiki za pomocą języka dźwiękowego na wskroś nowoczesnego. Był wówczas Strauss na czele peletonu awangardy, z którego wkrótce się zresztą wycofał, oddając pałeczkę swym następcom z kręgu Schönberga. Libretto Salome opiera się na dramacie Oscara Wilde’a. To psychodrama eksplorująca związek erotyzmu i zbrodni.

Salome, córka Herodiady, czuje się urażona. Jan Chrzciciel – więzień jej ojczyma, Heroda – odrzuca jej awanse, wyznając żarliwe oddanie swemu mistrzowi, Jezusowi. Księżniczka obmyśla zemstę. Wiedząc, z jaką namiętnością przygląda się jej Herod, zastawia nań pułapkę: ulega jego namowom i zgadza się zatańczyć przed nim, zrzucając z siebie kolejne szaty (sławny Taniec siedmiu zasłon), ale pod warunkiem, że król spełni potem jej życzenie. Rozpłomieniony Herod się zgadza. Lecz – o zgrozo! – Salome żąda potem strasznej zapłaty: chce, by podano jej na tacy ściętą głowę proroka. Na nic się zdają błagania ojczyma. Musi dotrzymać królewskiego słowa. W scenie ostatniej Salome całuje martwe wargi Jana („Pocałowałam jego usta. Były gorzkie. Czy to krew? Nie, to miłość ma gorzki smak”) i zaraz potem ginie pod ciosami wysłanników zdegustowanego króla.

Opera składa się z jednego tylko, dwugodzinnego aktu. Strauss wykorzystał w niej wagnerowską technikę motywów przewodnich, które charakteryzują postacie, stany psychiczne (lęk, pożądanie) lub idee (los). Szata dźwiękowa, a zwłaszcza treść opery sprawiły, że wielkie teatry operowe, czasem pod naciskiem władz, uznały dzieło za niecenzuralne i odmawiały zgody na jego wystawienie (np. Mahler bezskutecznie zabiegał o nią w Wiedniu, gdzie miało premierę dopiero w roku 1918 – w tej sytuacji premiera austriacka odbyła się w prowincjonalnym Grazu; z kolei premiera nowojorska w roku 1907 została przyjęta ze zgorszeniem przez prywatnych mecenasów Metropolitan Opera, więc Salome zdjęto z afisza aż do roku 1934). Czy Salome i dziś szokuje? To zależy. Ale jedno jest pewne – stanowi jeden z najwyższych wzlotów geniuszu Richarda Straussa. Miał rację Mahler: to „żywy wulkan, podziemny ogień”.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Ostatnie bilety

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading