Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR - NOSPR

NOSPR

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Iwona Hossa – sopran I
Izabela Matuła – sopran II
Agnieszka Rehlis – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Piotr Nowacki – bas
Mariusz Benoit – narrator
Program

Krzysztof Penderecki – Siedem bram Jerozolimy
 

Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali kameralnej, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza na spotkanie z Grażyną Brewińską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

 

UWAGA W GODZINACH 19:00 - 19:30 BĘDZIE ODBYWAŁA SIĘ REJESTRACJA VIDEO SALI KONCERTOWEJ NOSPR

Siedem bram Jerozolimy (1996) napisał Krzysztof Penderecki na zamówienie stolicy Izraela z okazji jubileuszu trzech tysiącleci istnienia miasta. Tam, w 1997 roku, odbyło się prawykonanie. Dyrygował Lorin Maazel. Według pierwotnych planów miało to być dzieło instrumentalne (dlatego w katalogu Pendereckiego figuruje też jako VII Symfonia). Ostatecznie jednak zdecydował się kompozytor na wielką formę oratoryjną, w której osiągnął mistrzostwo. Siedem bram Jerozolimy wpisuje się zatem w nurt znaczony takimi pomnikami muzyki XX wieku, jak Pasja według Świętego Łukasza (1965), Jutrznia (1969–1971), Polskie Requiem (1980–1984) czy Credo (1997–1998). Penderecki zastosował tu potężną orkiestrę z rozbudowaną sekcją perkusyjną, z rzadko używaną trąbką basową (imitującą żydowski szofar) oraz z tzw. tubafonami, czyli specjalnie skonstruowanymi rurami o niskim brzmieniu. W obsadzie znalazły się też trzy chóry, soliści oraz recytator. Utwór składa się z siedmiu części symbolizujących siedem bram starożytnej Jerozolimy. Wykorzystano teksty starotestamentowe, ale w tłumaczeniu łacińskim (z tzw. Wulgaty, czyli klasycznego przekładu św. Hieronima z IV wieku). Szczególną cechą tej muzyki jest jej swoisty ekumenizm. Łączą się w niej zgodnie elementy muzyki liturgicznej chrześcijaństwa wschodniego, zachodniego oraz muzyki żydowskiej. Rezonują tu także wieloetniczne (m.in. ormiańskie) korzenie rodzinne Pendereckiego. Kiedy Mistrz dyryguje osobiście, wykonanie staje się w dwójnasób wydarzeniem. [Marcin Trzęsiok]

Udział Chóru Polskiego Radia w koncercie w ramach projektu "Chór Polskiego Radia - dedykacje muzyczne" dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading