NOSPR - NOSPR
NOSPR
Claude Debussy (instr. Maurice Ravel) – Danse
Manuel de Falla – Noce w ogrodach Hiszpanii na fortepian i orkiestrę
Claude Debussy – Poemat taneczny Jeux
Maurice Ravel – Bolero
Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali kameralnej, odbędzie się spotkanie z dr Karolem Bulą, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.
Koncert muzyki o barwach śródziemnomorskich. Danse – tytuł pierwotny to Tarantella styryjska – jest wczesnym utworem fortepianowym Debussy’ego, owocem pobytu kompozytora w Rzymie. Żartobliwie łączy rytmy tarantelli i walca. Ravel zinstrumentował ten drobiazg wkrótce po śmierci Debussy’ego, oddając mu hołd z iście francuską lekkością.
Noce w ogrodach Hiszpanii (1915) nazywał de Falla „impresjami symfonicznymi”. Trzy części kompozycji to obrazy trzech ogrodów, rzeczywistych i wyobrażonych, wypełnionych muzyką o posmaku nieco egzotycznym, pełną barw i czarującej atmosfery. Kompozycja dedykowana została pianiście Ricardo Viñesowi. Spopularyzował ją Artur Rubinstein. W Katowicach solistą będzie Kun Woo Paik, z którym NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita nagrała komplet koncertów Prokofiewa, nagrodzony w roku 1992 Diapason d’Or i Grand Prix du Disque.
W wieczornym parku rozgrywa się akcja poematu tanecznego Jeux (1912), ostatniego utworu symfonicznego Debussy’ego, skomponowanego w ciągu kilku tygodni dla Baletów Rosyjskich Diagilewa. Dzieło to zapowiada tematykę sportową i nowoczesną (didaskalia wzmiankują nawet elektryczne oświetlenie), która rozpowszechni się we Francji powojennej. Libretto opowiada o poszukiwaniu zagubionej piłki do tenisa. Szukają jej mężczyzna (tańczył tę partię Wacław Niżyński) i dwie kobiety. Szybko zapominają o zgubie, zajmują się już tylko sobą. Ich flirt, naznaczony zazdrością, zostanie nagle przerwany, gdy ktoś (kto?) wrzuci na kort nową piłkę. Partytura doskonała, w której giętkość formy i instrumentacji Debussy’ego osiąga apogeum.
Bolera Ravela przedstawiać nie trzeba. Zaznaczyć warto, że utwór zrodził się m.in. z fascynacji Ravela… przemysłem i maszyną. Ten ekstatyczny taniec ma więc cechy „nieludzkie” i katastroficzne. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR