Pasja wszech czasów / Herreweghe - NOSPR
Pasja wszech czasów / Herreweghe
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem koncertem we wtorek 12 marca o godz. 12.00 udostępnimy dodatkową pulę miejsc z ograniczoną widocznością w niższej cenie. Teksty wyświetlane tego dnia na ekranie nie będą widoczne z wybranych przez Państwa miejsc, a odbiór partii wokalnych może być mniej precyzyjny. Uprzejmie prosimy, aby przed zakupem biletów wziąć pod uwagę niedogodności.
Przed koncertem, o godz. 18:30 zapraszamy do sali kameralnej na prelekcję, którą poprowadzi Marcin Majchrowski.
Na dzień przed Niedzielą Męki Pańskiej w NOSPR usłyszymy dzieło, z którym niewiele utworów w historii muzyki może się równać. Wykonanie poprowadzi Philippe Herreweghe – dyrygent, który w 2018 roku wystąpił w Katowicach ze starszą o pięć lat Bachowską Pasją Janową. Matthäus-Passion BWV 244 pierwszy raz zabrzmiała w Wielki Piątek 1729 roku w Lipsku. Wielkich rozmiarów kompozycję tworzą 24 sceny składające się na obrazy Ostatniej Wieczerzy, modlitwy w Ogrójcu, pojmania, procesu, ukrzyżowania i pochówku Jezusa. Tekst złożył Bach głównie z Ewangelii według św. Mateusza, wielkopostnych chorałów oraz madrygałowych strof dopisanych przez Picandra. Akcję toczoną przez recytatywy Ewangelisty wstrzymują arie i chorały – to czas zarówno do pobożnej kontemplacji, jak i śledzenia licznych zdobień zwrotami retoryki muzycznej. Bach szczegółowo ilustruje wydarzenia – od otwierającego chóru Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen (niepokojący puls instrumentów, krzykliwe komentarze tłumu – dwóch chórów) po finałową część Wir setzen uns mit Tränen nieder (uroczysty charakter uwypuklony rytmem polonezowym). Kompozytor nie tylko dokładnie odwzorował treść, ale dodał też osobisty wyraz ufności i nadziei. Mimo że Pasja według św. Mateusza jest subtelna i nie zawiera wielu fragmentów dramatycznych, cechuje ją ogromna rozpiętość emocjonalna. To jeden z tych utworów, który nawet po jednokrotnym przesłuchaniu można zapamiętać na całe życie. Warto zadbać, by było to dobre wykonanie.
Piotr Mika
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 180 minut
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Realizację Koncertu Collegium Vocale Gent dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najbliższe koncerty
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 1-3
Sala kameralna
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 4-6
Sala kameralna
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna