Mistrzowskie koncerty kameralne / Xavier de Maistre / Lucero Tena - NOSPR
Mistrzowskie koncerty kameralne / Xavier de Maistre / Lucero Tena
Mateo Antonio Pérez de Albéniz – Sonata D-dur na instrument klawiszowy op. 13 (oprac. na harfę)
Jesús Guridi – Viejo Zortzico
Isaac Albéniz –
„Torre Bermeja” z cyklu „12 Piezas características” op. 92
„Granada” z „I Suity hiszpańskiej” op. 47
„Zaragoza” z „II Suity hiszpańskiej” op. 97
„Asturias” z „I Suity hiszpańskiej” op. 47
Antonio Soler – Sonata D-dur na instrument klawiszowy R 84 (oprac. na harfę)
Enrique Granados –
„Walce poetyckie” na gitarę (oprac. na harfę)
„Andaluza” z cyklu „12 Tańców hiszpańskich”
Francisco Tárrega – Wspomnienia z Alhambry
Manuel de Falla – „Taniec hiszpański” z opery „La vida breve”
Dwoje artystów spotkało się trzy lata temu w Madrycie – wybitny francuski harfista i legendarna tancerka flamenco. Xavier de Maistre zaczął uczyć się gry na harfie jako dziewięciolatek, skończył studia w Paryżu, wygrał prestiżowy konkurs w Bloomington i wkrótce potem został pierwszym Francuzem w orkiestrze Wiener Philharmoniker. Biografia artystyczna Lucero Teny jest znacznie bardziej skomplikowana. W wieku czterech lat zachorowała na brucelozę: lekarz pouczył rodziców, by zapewnili dziewczynce jak najwięcej ruchu. Mała Meksykanka zaczęła tańczyć: kilkanaście lat później osiadła w Hiszpanii i zrobiła spektakularną karierę jako bailaora i mistrzyni kastanietów. Dla de Maistre’a pisze między innymi Kaija Saariaho; dla Teny pisał sam Joaquín Rodrigo. On jest uosobieniem francuskiej subtelności, elegancji i dbałości o detal; ona – wcieleniem iberyjskiej energii podszytej melancholią. Ich wspólna podróż przez niemal trzysta lat muzycznej historii Península Hespérica tym dobitniej podkreśli wszelkie jej kontrasty.
Dorota Kozińska
Najbliższe koncerty
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR