Michał Moc / mYear19 / 8. Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza - NOSPR
Michał Moc / mYear19 / 8. Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza
Michał Moc – mYear19
Instalacja mYear19 jest przeznaczona do wykonania w przestrzeni otwartej, ukierunkowana na topofoniczne doświadczanie labiryntu dźwięków emitowanych z ponad 100 punktów, w które wplecione są brzmienia instrumentów grających „tu i teraz”. Prawykonanie, czy też - jak zapewne słusznie należałoby doprecyzować: rodzaj dźwiękowego wernisażu - zaplanowane zostało obok budynku NOSPR, w artystycznym labiryncie krzewów po wschodniej stronie gmachu. Obszar ten, w sposób naturalny zapraszający do eksplorowania, samodzielnego szukania rozwiązań, na okazję instalacji wpisze się w konwencję muzyczną. Dźwięk, wraz z nim słuch (my ear), stanie się elementem nadrzędnym. Wertykalny przekrój struktur harmonicznych wbrew pozorom nie będzie przypadkowy, a potencjalne konfiguracje palet brzmieniowych pozostaną wynikiem świadomego, skonkretyzowanego dookreślenia współbrzmień. Niemniej to słuchacz przejmie rolę bohatera i sam, poruszając się po labiryncie, wyabstrahuje swój indywidualny linearny przebieg muzyczny. Rozwiązaniem nie jest tu ucieczka, odnalezienie wyjścia, raczej zaspokojenie ciekawości, nasycenie różnorodnością i doświadczenie struktur na różnym, własnym poziomie słuchowej analizy, detalicznego oglądu (osłuchu).
Dla osób z profesjonalnym doświadczeniem muzycznym (w tym uczniów szkół muzycznych, studentów) mYear19 oferuje też swoiste przeżycie edukacyjne – i to na różnych poziomach trudności. Udostępnione słuchaczom (w postaci zapisu nutowego) elementy mYear19 będą prowokować do rodzaju „grywalizacji” – próby odszukania konkretnych partii, motywów, w labiryncie brzmień. Stanowi to oczywiste nawiązanie do idei tworzonego przez kompozytora Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear, podczas którego muzycy mierzą się z nietypowymi wyzwaniami wykorzystującymi słuch muzyczny. Katowicki mYear19 nie jest więc instalacją w rozumieniu spontanicznie kreowanej lub „uzupełnianej” dźwiękiem przestrzeni, ale terytorium, na którym muzyka została w konkretnym celu dość ściśle zakomponowana i rozplanowana topograficznie.
Michał Moc
Prawykonanie utworu Michała Moca dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz logotypu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najbliższe koncerty
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR