L’ensemble Correspondances / Sébastien Daucé - NOSPR
L’ensemble Correspondances / Sébastien Daucé
Marc-Antoine Charpentier – De profundis clamavi
Bonifazio Graziani – Responsoria hebdomadae sanctae…
Marc-Antoine Charpentier – Tenebrae factae sunt
– Desolatione desolata est H.380
– 1e Leçon de Ténèbres du vendredy saint H.91
– Tristis est anima mea H.126
– Velum Templi H.128
– O vos omnes H.134
– Jerusalem Surge H.130
– Stabat Mater pour des religieuses
– Miseremini H.311
Anonymus – O Mors
Alessandro Melani – Miserere à 8
Giacomo Carissimi – Christus factus est a 8 voci
Marc-Antoine Charpentier – O Oriens splendor lucis aeternae
Alessandro Melani – Litanie per la Sa vergine a 9 voci
Najwybitniejszy francuski kompozytor muzyki religijnej XVII wieku - Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) studiował w latach 1666-1669 w Rzymie u Giacoma Carissimiego (1605-1674) – największego wówczas autorytetu muzycznego Wiecznego Miasta a zarazem twórcy pierwszych oratoriów w historii muzyki. Pobyt ten miał wielki wpływ nie tylko na warsztat kompozytorski młodego Francuza, ale na całą jego muzyczną karierę. Po powrocie do Paryża jako apostoł najnowszych zdobyczy włoskiej muzyki Charpentier był wprawdzie ceniony, ale nigdy nie zdołał uzyskać pozycji muzyka królewskiego. Na dworze prym wiedli kompozytorzy wrogo nastawieni do muzyki włoskiej. Przez niemal 20 lat Charpentier był kapelmistrzem i protegowanym znanej z pobożności kuzynki króla – księżnej Lotaryńskiej Marii de Guise. Później współpracował z teatrem Moliera, komponował dla jezuitów, delfina, na kilka lat przed śmiercią otrzymał stanowisko kapelmistrza St. Chapelle – drugie co do ważności w całej Francji. Mimo ogromu i wszechstronności spuścizny kompozytorskiej (dzieła religijne, sceniczne i instrumentalne) wkrótce po śmierci Charpentiera jego muzyka popadła w zupełne zapomnienie, odkryto ją dopiero w XX wieku.
Nie wiadomo czy dzięki studiowaniu dzieł Carissimiego, czy także innych wybitnych kompozytorów dziających w Rzymie, nauczył się znakomitego operowania chórami i dużymi zespołami wokalno-instrumentalnymi, zglębił prawidła uczonego kontrapunktu i świetnie opanował technikę polichóralną i koncertującą. Przekonują o tym m.in. jego religijne kompozycje przeznaczone na Wielki Tydzień zaprezentowane podczas tego koncertu. Ukazują one rozmaite gatunki liturgiczne (psalm, antyfonę, responsorium, sekwencję, ciemną jutrznię i lamentacje), skomponowane na różne obsady (od solowej z towarzyszeniem basso continuo po duże grupy wokalno-instrumentalne). W otoczeniu utworów kompozytorów działających w Rzymie za czasów Charpentiera (A. Melaniego i B. Grazianiego), dzieł przeznaczonych na ten sam okres roku liturgicznego, jego muzyka nabiera jeszcze większego smaku i daje jak najlepsze świadectwo jego wielkiego talentu, wyrafinowanego gustu i głębokiej duchowości.
Piotr Wilk
The concert of the Ensemble Correspondances is part of a Konzertdirektion Schmid Tour.
Najbliższe koncerty
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR