Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / Tomasz Daroch / Kolory Rosji - NOSPR

Kwartet Śląski / Tomasz Daroch / Kolory Rosji

Sobota
18:00
Wykonawcy
Kwartet Śląski
Tomasz Daroch – wiolonczela
Program

Dmitrij Szostakowicz – XIII Kwartet smyczkowy b-moll op. 138

Roman Ledieniow – Seven Moods na kwartet smyczkowy

Aleksandr Głazunow – Kwintet smyczkowy A-dur op. 39

XIII Kwartet smyczkowy b-moll op. 138 (1970) jest jednoczęściowy – rzecz wyjątkowa w twórczości kwartetowej Dymitra Szostakowicza (1906-1975). Powstał zaraz po wokalno-instrumentalnej XIV Symfonii (1969), której tematem była śmierć. A jako że Szostakowicz był przekonany, iż „po śmierci nie ma już niczego”, dzieło to miało odpowiednio dramatyczny i pesymistyczny wyraz. Wstrząsające Adagio kwartetu można traktować jako pogłos XIV Symfonii.  

Roman Ledieniow (ur. 1930), kompozytor i pedagog Konserwatorium Moskiewskiego, Siedem nastrojów  na 11 instrumentów napisał w roku 1967, zaś w roku 1970 sporządził wersję na kwartet smyczkowy. Są to aforyzmy, w których słuchać echo muzyki Antona Weberna (zwłaszcza Bagatel op. 9). Wyrażają ulotne stany ducha (I. Jesień, II. Wesoły, III. Przeczucie, IV. Smutny, V. Niepokój, VI. Zadumany, VII. Wspomnienie). Ta muzyka subtelna, jakby pozbawiona ciężaru, jest stacją na drodze do późniejszej twórczości Ledieniowa, który zmierza w stronę kontemplacyjnej prostoty, czerpiąc m.in. z muzyki cerkiewnej. 

Aleksander Głazunow (1865-1936), wpierw cudowne dziecko, potem uczeń Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, w końcu profesor Konserwatorium w Petersburgu, cieszył się na przełomie wieków opinią najwybitniejszego kompozytora rosyjskiego. Jednak fortuna jest kapryśna: wieść o jego śmierci (zmarł na emigracji, we Francji) wielu muzyków przyjęło ze zdziwieniem, bo wydawało się im, że autor dzieł tak staroświeckich już dawno musiał odejść z tego świata. Kwintet smyczkowy G-dur op. 39 (1891) – z dwoma wiolonczelami, na wzór Schuberta – powstał na zamówienie Bielajewa na potrzeby koncertów domowych, które odbywały się podczas jego „petersburskich piątków”. Ta pogodna muzyka jesieni romantyzmu odznacza się szlachetnością tematów i doskonałością warsztatu. Zwraca uwagę m.in. „brahmsowska” praca przetworzeniowa, mistrzostwo kontrapunktu, kolorystyka (pizzicati w scherzo!). Ale są też elementy rosyjskie, zwłaszcza w finale.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Jeff Mills presents Tomorrow Comes The Harvest
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Jeff Mills presents Tomorrow Comes The Harvest

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading