Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat - NOSPR

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat

Sobota
19:30
Wykonawcy
Krzysztof Tomczyk – waltornia
Krzysztof Firlus – kontrabas
Cezary Rembisz – fagot
Piotr Szymyślik – klarnet
Marcin Trzęsiok – prowadzenie cyklu
Program

Anton Webern – 6 Bagatel op. 9 na kwartet smyczkowy

Witold Lutosławski – Kwartet smyczkowy

Franz Schubert – Oktet F-dur na klarnet, róg, fagot i kwintet smyczkowy D 803

Antona Weberna (1883-1945) Bagatele op. 9 (1913) są przykładem tzw. formy aforystycznej i atematycznej. Oba określenia sugerują najdalej posuniętą redukcję wszelkiego ornamentu, chęć wydobycia samej esencji, która zdaje się leżeć na samym progu dźwięku i ciszy. Pierwsze wydanie Bagatel, z roku 1924, poprzedza płomienna przedmowa Arnolda Schönberga, utrzymanej w tonie omalże prorockim. Dzieli on słuchaczy na rzeszę nieokrzesanych pogan oraz wybraną garstkę wiernych: „Niechże im zabrzmi ta cisza!”, kończy swą odezwę Schönberg. Te religijne tony są całkiem na miejscu, gdyż atonalny język tego niespełna czterominutowego arcydzieła jest „mową” na wskroś symboliczną, w której do głosu dochodzą fascynacje Weberna mistyką Emanuela Swedenborga oraz osobiste, silne doświadczenia transcendencji.

Pisząc swój najpopularniejszy utwór, Koncert na orkiestrę (1954), Witold Lutosławski (1913-1994) widział już, że jego neoklasyczny język nie ma przyszłości. Trzeba będzie zacząć od nowa, od podstaw, czyli od aksjomatu głoszącego, że każdy dźwięk i każde zestrój dźwięków jest nośnikiem ekspresji. Tak mniej więcej przedstawiał sprawę sam kompozytor. Ale był też drugi aksjomat: kształtując narrację muzyczną, należy zawsze uwzględniać psychologię percepcji, a zwłaszcza fakt, że zawiązanie akcji muzycznej jest procesem, więc wymaga czasu. Kwartet smyczkowy (1964) jest realizacją formy dwufazowej, złożonej z lekkiej części wstępnej (w charakterze swobodnego kolażu) i poważnej zasadniczej – w Kwartetcie zmierzającej do wstrząsającego przełomu, określonego w partyturze słowem funebre („żałobny”). Napisany dla Kwartetu LaSalle, pozostał ten utwór jedynym kwartetem Lutosławskiego, mimo że najwybitniejsze zespoły składały u niego później zamówienia. Żywiołem Lutosławskiego była orkiestra symfoniczna. Lecz nawet ta jedna partytura wystarczyła, by jego nazwisko na zawsze zapisało się w historii kwartetu smyczkowego.       

Franz Schubert (1797-1828) był pierwszym w plejadzie romantyków, którzy czuli za sobą przytłaczające prekursorstwo Beethovena. Oktet F-dur na klarnet, róg, fagot i kwintet smyczkowy (1824) wzorowany jest (takie było życzenie klarnecisty Ferdinanda Troyera, który utwór zamówił) na Septecie Es-dur op. 20 (1800) Beethovena, od którego różni się – pod względem obsady – jedynie dodatkową partią skrzypcową. Charakter Oktetu waha się między lekkim divertimentem (stąd aż 6 części) a poważną formą quasi-symfoniczną (zwłaszcza w częściach skrajnych). Sam Schubert pisał, że pisząc Oktet, chciał „znaleźć dla siebie drogę do symfonii” –  w rzeczy samej, Symfonia C-dur „Wielka”, powstanie dwa lata później. Nadmieńmy także, że zaznacza się w nim także żywioł pieśniowy, nie tylko w charakterze i sposobie opracowania tematów, ale też wprost, gdyż Schubert cytuje tu swoje pieśni. Słuchając tego arcydzieła, dziś nikt nie ma wątpliwości, że Schubert, drżący niepewnie w cieniu Beethovena, promieniował światłem własnego geniuszu.  
[Marcin Trzęsiok]   

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading