Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / Piotr Sałajczyk / Kolory Rosji - NOSPR

Kwartet Śląski / Piotr Sałajczyk / Kolory Rosji

Sobota
18:00
Wykonawcy
Kwartet Śląski
Piotr Sałajczyk – fortepian
Marcin Trzęsiok – prowadzenie cyklu
Program

Vladimir Martynov – Der Abschied na kwartet smyczkowy

Dmitrij Szostakowicz – Kwintet fortepianowy g-moll op. 57

Władimir Martynow (ur. 1946), syn moskiewskiego muzykologa, za młodu próbował wszelkich stylów i zajęć muzycznych, łącznie ze studiem elektronicznym, rockiem i wyprawami etnomuzykologicznymi. Zniechęcony miałkością kultury ZSRR, pod koniec lat 1970-tych wycofał się z niej całkowicie. Zanurzył się, studiując i śpiewając, w tradycyjnej muzyce prawosławnej. Kiedy po upadku ZSRR powrócił do komponowania, czynił to ze świadomością, którą wypowiedział w tytule swego manifestu – Koniec epoki kompozytorów. Jego diagnoza wyczerpania żywotnych źródeł Zachodu jest zarazem proklamacją nowego początku, muzyki jakby bezosobowej („Muzyka tam się zaczyna, gdzie kończy się osoba”). Inspirowany amerykańskim minimalizmem i technikami modlitewnej ekstazy, pisze dzieła w których cytuje, niby mantrę, wyimki z dzieł i stylów historycznych. Der Abschied [„Pożegnanie”] (2003) to jedno z jego rozstań z tradycją muzyczną. Ale nie tylko. Utwór ten, napisany po śmierci ojca (dożył lat 93), jest zapisem przeżyć Martynowa podczas czuwania u boku umierającego. Muzyka, za pomocą repetycji, naśladuje oddech: każdy wdech może być tym ostatnim. Później pojawia się, zrazu niezauważenie, fraza z finałowego ogniwa (Der Abschied) Pieśni o ziemi Gustawa Mahlera: „Tak bym chciał, przyjacielu, u twego boku zakosztować piękna tego wieczoru”. Ostatnie frazy przypominają ostatnie słowa Pieśni: Ewig, ewig („Wiecznie, wiecznie”).      

Pięcioczęściowy Kwintet fortepianowy g-moll op. 57 (1940) należy do najczęściej wykonywanych partytur Dymitra Szostakowicza (1906-1975). Zręcznie łączy tradycję barokową (część druga to rozbudowana fuga), klasyczną oraz rosyjską (modalne zabarwienie tematów). Szostakowicz po mistrzowsku (oszczędnie) dysponuje obsadą zespołu, budując wspaniałą dramaturgię: od cierpienia i walki, przez ironię scherza (z elementami dansemacabre), ku finałowej, pastoralnej pogodzie.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Pierwszy koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202512:00

Pierwszy koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
Drugi koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202517:00

Drugi koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR / Humala / Koncert sylwestrowy / Oscarowa noc filmowa
Koncerty specjalne
202518:00

NOSPR / Humala / Koncert sylwestrowy / Oscarowa noc filmowa

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Maksymiuk / Poranek noworoczny
Koncerty specjalne
202612:00

NOSPR / Maksymiuk / Poranek noworoczny

Sala koncertowa

Brak biletów
Nigel Kennedy String Trio
Zewnętrzny organizator koncertu
202619:00

Nigel Kennedy String Trio

Sala koncertowa

Kup bilet
Kuba Badach: Jazzy Christmas
Zewnętrzny organizator koncertu
202617:00

Kuba Badach: Jazzy Christmas

Sala koncertowa

Brak biletów
Kuba Badach: Jazzy Christmas
Zewnętrzny organizator koncertu
202620:00

Kuba Badach: Jazzy Christmas

Sala koncertowa

Brak biletów
Kameraliści NOSPR / Basowi wirtuozi
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202619:30
grupa kontrabasów NOSPR

Kameraliści NOSPR / Basowi wirtuozi

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Balatsinos / Tracz / Opała / Arie i bachanalia
S3Abonament
202612:00

NOSPR / Balatsinos / Tracz / Opała / Arie i bachanalia

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Laureaci konkursu Jazz Juniors 2025 - Symbiosis 5 / Jazz przyszłości
JazzKLUB / Mój Karnet
202619:30

JazzKLUB / Laureaci konkursu Jazz Juniors 2025 - Symbiosis 5 / Jazz przyszłości

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading