Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / Między Wschodem a Zachodem - NOSPR

Kwartet Śląski / Między Wschodem a Zachodem

Sobota
19:30
Wykonawcy
Szymon Krzeszowiec – skrzypce
Arkadiusz Kubica – skrzypce
Łukasz Syrnicki – altówka
Piotr Janosik – wiolonczela
Mirosław Neinert – recytator
Marcin Trzęsiok – prowadzenie cyklu
Program

Arvo Pärt – Summa

                   Da pacem Domine

Joseph Haydn – Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu op. 51 Hob. III/50-56

Arvo Pärt (ur. 1935), Estończyk, należy do pokolenia kompozytorów ZSRR, które po wojnie, pisząc głównie „do szuflady”, przyswajało sobie języki modernizmu zachodniego. Na początku lat 70. następuje zwrot. Studia nad muzyką renesansu inspirują Pärta do poszukiwań nowej eufonii. Jego muzyka stopniowo oczyszcza się do elementów najprostszych: skal kościelnych, bezczasowych kanonów i układów symetrycznych. Do tego dochodzi tzw. technika tintinnabuli, polegająca na imitacji (metaforycznej raczej niż dosłownej) brzmienia dzwonów. Tak zrodził się tzw. „duchowy minimalizm” w czystej postaci. Intencją Pärta jest kontemplacyjne zatrzymanie chwili, co w teologii nazywało się „teraźniejszością trwającą” (nunc stans) i przeciwstawiane było nunc fluens, „teraźniejszości płynącej”. Pierwsza tworzy wieczność, druga – czas. Specyficzną cechą muzyki Pärta jest wielowersyjność. Utwory tego koncertu (Summa, Psalom, Da pacem Domine) są opracowaniami pierwowzorów wokalnych. Także cykl sonat Josepha Haydna Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu ma kilka szat brzmieniowych (na orkiestrę, 1783; na kwartet oraz na fortepian, 1787; wersja oratoryjna, 1796). Ten
niecodzienny zbiór siedmiu jednoczęściowych utworów w tempie adagio, poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych jedyną tu częścią szybką (obrazującą trzęsienie ziemi po śmierci Jezusa), powstał na zamówienie kanonika katedry w Cádiz (Hiszpania). Zgodnie z miejscową tradycją nabożeństw wielkopiątkowych celebrans odczytywał kolejne sentencje wypowiadane przez umierającego Jezusa i wygłaszał krótką medytację. Potem następowało dziesięć minut skupienia, któremu towarzyszyła muzyka. Haydn doskonale wyczuł tę konwencję, tworząc dzieło pełne wyrazu i czytelnej symboliki. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading