Kwartet Śląski / Między Wschodem a Zachodem - NOSPR
Kwartet Śląski / Między Wschodem a Zachodem
Sofia Gubajdulina – Reflections on the Theme B-A-C-H na kwartet smyczkowy
Anton Bruckner – Kwintet smyczkowy F-dur na dwoje skrzypiec, dwie altówki i wiolonczelę WAB 112
Sofia Gubajdulina (ur. 1931) przyszła na świat w Tatarstanie. Swój dojrzały styl odnalazła pod koniec lat 70. XX wieku, kiedy inspiracje chrześcijańskie (prawosławne) i pitagorejskie (liczbowe) połączyły się z techniką rygorystyczną a zarazem spontaniczną. Tak powstał idiom swoisty: zakorzeniony w tradycji muzyki XX wieku, zwłaszcza Weberna i Szostakowicza, i poczęty z rewerencji dla muzyki dawnej, z Janem Sebastianem Bachem na czele. Reflections on the Theme B-A-C-H to jakby miniaturowy kwartet smyczkowy o konstrukcji krystalicznej, rzeźbionej silnymi cięciami pauz generalnych oddzielających motywy i epizody pozornie niepasujące do siebie, a w istocie tworzące wspaniałą narrację, której kulminacją jest pokorne odnalezienie dźwięków B-A-C-H. Antona Brucknera znamy z monumentalnych symfonii i sakralnych dzieł oratoryjnych. Prawdziwą gratką jest możność usłyszenia jego Kwintetu smyczkowego (1879). Utwór to rzadko grywany, ale wybitny, co wiedeńska krytyka i publiczność – nie zawsze kompozytorowi przychylne – zauważyły od razu. Porównywano go z późnymi kwartetami Beethovena (choć, jak dziś wiemy, Bruckner tych utworów mistrza z Bonn nie znał). Układ Kwintetu jest tradycyjny. Kompozycja wyróżnia się intymnością wyrazu (część pierwsza, Gemäßigt, w „żeńskim” metrum 3/4), niezwykłą polifonizacją faktury, pięknem melodii (rozśpiewane Adagio) i śmiałością połączeń harmonicznych. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR