Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / Jonathan Plowright / Wajnberg w Polsce - NOSPR

Kwartet Śląski / Jonathan Plowright / Wajnberg w Polsce

Sobota
18:00
Wykonawcy
Kwartet Śląski
Jonathan Plowright – fortepian
Program

Mieczysław Wajnberg – XI Kwartet smyczkowy

Tadeusz Baird – Kwartet smyczkowy

Ignacy Friedman – Kwintet fortepianowy c-moll

 

W XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga (1919-1996) – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu.

Tadeusz Baird (1928-1981) – dziś przebywający w czyśćcu zapomnienia, a kiedyś zaliczany do Wielkiej Piątki nowej muzyki polskiej (obok Lutosławskiego, Pendereckiego, Góreckiego i Serockiego) – nigdy nie rezygnował z ekspresji na rzecz eksperymentów formalnych i brzmieniowych. Ale zarazem chciał być kompozytorem nowoczesnym. Nic dziwnego, że jego wzorem stał się Alban Berg, twórca „serializmu z ludzką twarzą”. Kwartet smyczkowy (1957), w którym Baird zerwał z przestarzałym wówczas idiomem neoklasycznym i sięgnął po techniki serialne, czerpie inspirację z Suity lirycznej (na kwartet smyczkowy) Berga.

Ignacy Friedman (1882-1948), uczeń Leopolda Leszetyckiego, był jednym z największych pianistów XX wieku. Jego twórczość kompozytorska, głównie fortepianowa, popadła w zapomnienie. Niedawne ukazanie się nagrania Kwintetu fortepianowego c-moll (1918) zwróciło na nią uwagę. Jest to jego najwybitniejsze osiągnięcie w tym zakresie: dramatyczne kontrasty części głównej znajdują dopełnienie w monumentalnych wariacjach ogniwa środkowego i bezpretensjonalnym, efektownym finale. Wszystko to utrzymane w stylu późnoromantycznym, w którym jednak dominuje ton bardziej poetycki niż wirtuozowski.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading