Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / Ewa Pobłocka / Kolory Rosji - NOSPR

Kwartet Śląski / Ewa Pobłocka / Kolory Rosji

Sobota
18:00
Wykonawcy
Kwartet Śląski
Ewa Pobłocka – fortepian
Marcin Trzęsiok – prowadzenie cyklu
Program

Dmitrij Szostakowicz – XII Kwartet smyczkowy Des-dur op. 133

Tigran Mansurian – Testament na kwartet smyczkowy

Alfred Schnittke – Kwintet fortepianowy

W XII Kwartecie smyczkowym Des-dur op. 133 (1968) Dymitr Szostakowicz, jak wcześniej XI Kwartecie (1966), oddaje hołd zmarłemu skrzypkowi Kwartetu Beethovena, Wasylowi Szyrińskiemu (początek to trio, drugie skrzypce wchodzą później). Ten dwuczęściowy kwartet jest mozaiką fragmentów, silnie kontrastujących. Ale układają się one w dramaturgiczny łuk, więc poetykę tę należy wiązać raczej z nawiązaniami do późnego Beethovena, niż z formą kolażu uprawianą w wieku XX (np. przez Debussy’ego i Strawińskiego). Szostakowicz, po raz pierwszy w swej twórczości, zastosował tu serię dwunastodźwiękową. To historyczny paradoks, gdyż w tym czasie serializm awangardy zachodniej był już wyczerpany. Serie Szostakowicza są zresztą wpisane w muzykę o narracji tradycyjnej, więc przechodzą właściwie niezauważalnie.

Tigran Mansurian (ur. 1939) jest kompozytorem ormiańskim, zdaniem wielu krytyków – najwybitniejszym w całej historii. Można go umieścić we wschodnioeuropejskim nurcie „nowej duchowości”, obok Arvo Pärta, Pēterisa Vasksa, Sofii Gubaiduliny, Henryka Mikołaja Góreckiego, Walentina Silwestrowa, Giyi Kanchelego. Miniatura Testament (2004), dekowana Manfredowi Eicherowi, to jakby kwintesencja jego muzyki: cisza, prostota, harmonia, śpiew.

Pięcioczęściowy Kwintet fortepianowy (1972-76) Alfreda Schnittkego (1934-1998) powstał po śmierci, w 1972 roku, matki kompozytora. Punktem wyjścia jest temat-motto: pseudo-cytat z Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Heinricha  Schütza (1585-1672), gdzie pojawia się na słowach Mich dürstet („Pragnę”). Dramaturgia całości, osiągnięta m.in. za pomocą kontrastów polistylistycznych, zapiera dech w piersiach. W ogniwie drugim słyszymy walca. To wspomnienie dziecięcego pobytu w Wiedniu (1946-1948) i ukłon w stronę matki, która nie rozumiała „awangardowej” muzyki syna. Po walcu dwie części, w których zogniskuje się cały ból życia. A na koniec – stary symbol wieczności, passacaglia, której temat brzmi w rejestrach nieziemskich. Na jego tle cały tragizm rozpuszcza się, zapada w niepamięć.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Jeff Mills presents Tomorrow Comes The Harvest
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Jeff Mills presents Tomorrow Comes The Harvest

Sala koncertowa

Kup bilet
FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie
Koncerty zewnętrzne
202418:00

FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading