Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Ivo Pogorelić - NOSPR

Ivo Pogorelić

Niedziela
19:30
Wykonawcy
Ivo Pogorelić – fortepian
Program

Fryderyk Chopin

Ballada F-dur op. 38

Scherzo cis-moll op. 39

Robert Schumann – Karnawał wiedeński. Obrazy fantastyczne na fortepian op. 26

Wolfgang Amadeus Mozart – Fantazja c-moll KV 475

Siergiej Rachmaninow – II Sonata fortepianowa b-moll op. 36

 

Bilety w cenach: 120, 100, 80, 60 i 40 zł dostępne w kasie oraz w systemie sprzedaży online!

Po koncercie artysta będzie podpisywał płyty we foyer NOSPR!

Ballady i scherza wyrastają na najoryginalniejsze gatunki uprawiane przez Fryderyka Chopina. Są być może jego najważniejszym wkładem w dorobek romantyzmu i egzemplifikacją najważniejszych estetycznych postulatów epoki. Balladę fortepianową Chopin stworzył od podstaw, scherzo natomiast gruntownie przemodelował i nadał mu nowe, nieznane dotąd rysy. Mimo pewnych podobieństw, gatunki te różnią się dość diametralnie. Co prawda obydwa oparł Chopin na kontraście dwóch zasadniczych tematów, wyzyskiwanym później w dramaturgii i konstrukcji formalnej, ale charakterologiczne rysy tych tematów (a co za tym idzie – nastrojów) są jednak wyraźnie odmienne. Ballady samym tytułem sugerują jakieś związki z literaturą, konkretnie Balladami i romansami Mickiewicza, lecz poza aluzje i sugestie nie wybiegają. Zdają się jednak spokojniejsze (trójdzielny takt z kołyszącymi rytmami czyni swoje) niż scherza, które zamierzenie eksponują jakiś demonizm. Ballada F-dur op. 38 i Scherzo cis-moll op. 39 ukończone zostały w roku 1839. Scherzo dedykował Chopin niemieckiemu pianiście i uczniowi – Adolfowi Gutmannowi, Balladę – Robertowi Schumannowi. Apologeta muzyki Chopina wiedział, że obdarowany został arcydziełem, w Dzienniku zanotował: „sprawia mi to więcej radości, niż gdybym dostał order od jakiegoś władcy”.

Muzyczną tekę Roberta Schumanna mniej więcej w tym samym czasie wzbogacił natomiast Karnawał wiedeński op. 26. Pracę nad pięcioczęściowym cyklem istotnie rozpoczynał Schumann w stolicy Austrii, być może dlatego nie omieszkał umieścić w materii pierwszego, najbardziej rozbudowanego ogniwa, aluzji do rytmów walca, ale też tematu zakazanej (bo wywrotowej) Marsylianki. Ciekawych, dźwiękowych szarad – chętnie wykorzystywanych przez Schumanna także w innych utworach – w Karnawale nie brakuje, ale zostały zawoalowane; ujawnia je dopiero wnikliwa analiza.

Fantazja c-moll KV 475 należy, obok Sonaty c-moll KV 457, do najważniejszych utworów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta. Komponowane były oddzielnie (Sonata – ukończona 14 października 1784, Fantazja – 20 maja 1785), ale zarówno tonacja zasadnicza, jak i główny afekt są wyjątkowo pokrewne, niemal dosłownie spójne, więc niewykluczone, że Mozartowi przyświecał koncept ich ideowej jedności. Pod koniec 1785 roku zostały zresztą wydane wspólnie, pt. Fantaisie et sonate pour le forte-Piano. ŒuvreXI przez wiedeńską oficynę Artaria, z dedykacją dla Marii Theresy von Trattner – żony ówczesnego gospodarza Mozarta. Numeracja w katalogu Köchla (zagadkowo „pokrewna”) tego powiązania dopełniła w jakiś niewytłumaczalny logicznie sposób. Fantazja – zgodnie z tytułem – jest swobodna, a nawet bardzo rozwichrzona; postępuje w niej Mozart śladem wyznaczonym przez Carla Philippa Emanuela Bacha. Sprawia wrażenie zapisanej improwizacji – sąsiadują w niej ze sobą kontrastujące motywy, faktury, skrajne rejestry, delikatność przeplata się z masywnością. A wszystko osadzone zostało we frapującym kontekście harmonicznym. Więcej pada w ciągu tych kilkunastu minut pytań niż odpowiedzi. W końcu to jedno z najciekawszych dzieł Mozarta, może nawet wieszczące romantyzm?

Wolfganga Amadeusa w 1791 roku książę Potiomkin określił mianem „czołowego wirtuoza w Niemczech”. Porównywalne to z miejscem zajmowanym przez Sergiusza Rachmaninowa w muzycznym świecie I połowy XX stulecia. Jakoś wzruszająca jest postawa twórcza autora II Sonaty fortepianowej b-moll op. 36. Rachmaninow w roku 1913 napisał dzieło, które można uznać za apologię pianistycznego romantyzmu, a stało się to już po takim modernistycznym manifeście, jak Pierrot lunaire Schönberga. Z drugiej strony w Sonacie, kreślonej wielkim gestem, niemal w nadmiarze obecne są te wszystkie przymioty muzyki Rachmaninowa, które uczyniły ją efektowną, atrakcyjną i bliską słuchaczowi. A na najważniejszą jej cechę wyrasta świadome stopienie delikatnej melancholii z ekstatycznym patosem.

[Marcin Majchrowski]

Najbliższe koncerty

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Mama Terra na scenie

JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji

Sala kameralna

Brak biletów
Cory Henry Solo Experience
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Cory Henry Solo Experience

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading