Helsinki Philharmonic Orchestra / Susanna Mälkki / 23. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena - NOSPR
Helsinki Philharmonic Orchestra / Susanna Mälkki / 23. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
Jean Sibelius – En Saga op. 9
Piotr Czajkowski – Koncert skrzypcowy D-dur
Ludwig van Beethoven – V Symfonia
Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Marcinem Majchrowskim, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 (1878) napisał Piotr Czajkowski (1850-1893) podczas pobytu nad Jeziorem Genewskim, gdzie szukał ukojenia po rozpadzie swego (z góry skazanego na porażkę) małżeństwa. Powstanie utworu zawdzięczamy Josifowi Kotkowi, skrzypkowi i przyjacielowi kompozytora, który służył Czajkowskiemu inspiracją i pomocą. Prawykonanie Koncertu miało miejsce w 1880 w Wiedniu – utwór spotkał się z falą krytyki (Eduard Hanslick napisał, że jest to muzyka, która „śmierdzi dla uszu”). Jeszcze za życia Czajkowskiego znalazł się jednak w ścisłym kanonie literatury skrzypcowej. Elementy pozornie sprzeczne – epicki gest i romantyczny liryzm, melancholia i „kozacki” wigor – łączą się tu zgodnie, na wzór skrzypcowej Symfonii hiszpańskiej Edouarda Lalo, która (grana przez Kotka w gabinecie Czajkowskiego, towarzyszącego mu przy fortepianie) była bezpośrednim impulsem do napisania Koncertu.
V Symfonia c-moll op. 67 (1804–1808) Ludwiga van Beethovena (1770–1827) to jeden z kamieni milowych w historii muzyki. O jej początkowym motywie miał powiedzieć Beethoven swemu sekretarzowi i biografowi, Antonowi Schindlerowi: „Tak los puka do drzwi”. To wielkie pytanie decyduje o patetycznej tonacji i w burzliwym charakterze Allegro. Ale aby uchwycić ideę utworu, trzeba go rozpatrywać w całości, czyli łącznie z finałem. Tam ciemne chmury c-moll przełamane i rozproszone zostają przez słońce C-dur, w którym połyskują instrumenty dęte (m.in. aż trzy puzony, piccolo, kontrafagot), wprowadzające entuzjastyczny i hymniczny temat marszowy, będący symbolem rewolucji francuskiej – wykazano zresztą uderzające podobieństwa tego finału do Chóru wolności (1792) François-Josepha Gosseca oraz Hymnu do zwycięstwa (ok. 1794) Martina-Josepha Adriena. Tak oto dawny świat, w którym nad człowiekiem panował los i siły nadnaturalne, odchodzi w przeszłość. Odtąd to człowiek jest panem swego losu. Beethoven podzielał zdanie Immanuela Kanta: „Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy”.
Marcin Trzęsiok
Koncert Helsinki Philharmonic w Katowicach odbędzie się pod Honorowym Patronatem Ambasadora Republiki Finlandii, Pana Juha Ottmana.
Concert under the Honorary Patronage of the Ambassador of the Republic of Finland, Mr. Juha Ottman.
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
