Grigory Sokolov / Festiwal Katowice Kultura Natura - NOSPR
Grigory Sokolov / Festiwal Katowice Kultura Natura
Robert Schumann –
Arabeska op. 18
Fantazja op. 17
***
Fryderyk Chopin –
Nokturny op. 32
nr 1 H-dur
nr 2 As-dur
Sonata b-moll op. 35
www.kulturanatura.eu
Przy zakupie biletów na 5 koncertów Festiwalu Katowice Kultura Natura obowiązuje 30% zniżki, 4 koncertów - 20% zniżki, 3 koncertów - 10% zniżki (promocja dotyczy koncertów: 14,15,16,18,20 i 22 maja 2016)
O tym , że „romantyzm niejedno miał imię”, przekonuje nas porównanie sztuki muzycznej Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina, dwóch wielkich twórców urodzonych w tym samym, 1810 roku. Dla Schumanna, szczególnie tego „wczesnego”, źródła muzyki tkwiły głównie w literaturze („kontrapunktu uczyłem się u Jean Paula” – miał powiedzieć), podczas gdy muzyka Chopina wyrastała z... muzyki. W tym sensie Schumann bliższy był heterogenicznej „romantyczności”, Chopin zaś... klasyczności. Dobitnie ukazują nam to obie wielkie formy: Fantazja C-dur Schumanna, jakby „wypływająca” z uduchowionego poetyckiego motto Friedricha Schlegla – i Chopinowska Sonata b‑moll, której pierwszy, inicjalny gest odsyła nas wprost do ostatniej Sonaty c-moll op. 111 Beethovena, zaś rozpędzony temat pierwszy do... Symfonii g-moll KV 550 Mozarta! Chciałoby się rzec: sonata QUASI UNA FANTASIA Schumanna – wobec niezwykłej, lecz jednak SONATY Chopina. A jako dopełnienie – miniatury: „wiedeńska” Arabeska Schumanna, trochę w stylu Salonstücku – i na przeciwległym biegunie usytuowane, poetyckie i natchnione „paryskie” Nokturny op. 32 Chopina. W istocie, romantyzm niejedno miał imię...
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR