Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Collegium Vocale Gent / Philippe Herreweghe - NOSPR

Collegium Vocale Gent / Philippe Herreweghe

Niedziela
12:00
Wykonawcy
dyrygent
Collegium Vocale Gent
Dorothee Mields – sopran
Damien Guillon – kontratenor
Robin Tritschler – tenor
Peter Kooij – bas
Maximilian Schmitt – tenor
Krešimir Stražanac – bas-baryton
Program

Johann Sebastian Bach ‒ Pasja według św. Jana BWV 245

część I

***

część II

 

Przewidywanym czasie trwania koncertu – 140 min.

Pasję według Świętego Jana prawykonana została w Wielki Piątek, 7 kwietnia 1724, w Lipsku, w pierwszym roku pobytu Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) w tym mieście, gdzie piastował urząd kantora Kościoła św. Tomasza. Z dwóch zachowanych pasji Bacha (dwie inne zaginęły), ta jest starsza. Jest też krótsza i ma bardziej dramatyczny charakter (zwłaszcza w scenie sądu przed Piłatem), co wiąże się z dynamiką opowieści ewangelicznej, która jest tu kośćcem narracji. Częste wypowiedzi i okrzyki Żydów odzwierciedlone zostały w licznych fragmentach chóralnych. Partie solistyczne zostały, zgodnie ze zwyczajem, rozdzielone między Ewangelistę (tenor) oraz tzw. soliloquentes – Jezusa (bas) oraz kilka postaci drugoplanowych (służebnica, Piotr, sługa, Piłat). Arie są momentem refleksji. Jest ich znacząco mniej niż w Pasji Mateuszowej. Ale są niezrównane – zawłaszcza aria Es ist vollbracht („Wykonało się”), brzmiąca w kulminacyjnym momencie opowieści. Chwile wspólnej modlitwy przynoszą chorały, dobrze znane całej kongregacji, bo zaczerpnięte z bogatej muzycznej tradycji luterańskiej. Dwie części pasji (wykonywanej podczas nieszporów – w środku przewidziane było kazanie) okolone są monumentalnymi chórami: na wprowadzenie Herr, unser Herrscher, wstrząsające ukazanie cierpienia Jezusa w drodze na Golgotę; zaś na zakończenie Ruht wohl – kołysanka-lament, z częścią środkową, w której Bach wyraża radość z powodu drogi do nieba na powrót otwartej dzięki ofierze Jezusa.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
Wakacje w NOSPR
202516:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
Wakacje w NOSPR
202518:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
Wakacje w NOSPR
202516:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Brak biletów
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
Wakacje w NOSPR
202518:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Brak biletów
Duch Rubinsteina / Opowieść o wielkim pianiście / Spotkanie z Zuzanną Orlińską
Zewnętrzny organizator koncertu
202518:00

Duch Rubinsteina / Opowieść o wielkim pianiście / Spotkanie z Zuzanną Orlińską

Sala kameralna

Karuzela Gna
Koncerty gościnne
202519:00

Karuzela Gna

Sala koncertowa

Brak biletów
Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei

Tokio Opera City

Jubileusz 35-lecia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Muzyka chóralna
202519:30

Jubileusz 35-lecia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”

Sala koncertowa

Kup bilet
Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Toyama, Aubade Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Osaka, The Symphony Hall

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading