Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

AUKSO / Dni Mieczysława Wajnberga - NOSPR

AUKSO / Dni Mieczysława Wajnberga

Sobota
19:30
Wykonawcy
dyrygent
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Jadwiga Kotnowska – flet
Andrzej Ciepliński – klarnet
Program

Mieczysław Wajnberg
I Symfonia kameralna
I Koncert fletowy
Koncert klarnetowy
III Symfonia kameralna

Mieczysław Wajnberg jest autorem rekordowej ilości symfonii (21), w czym „prześcignął” swego przyjaciela i mentora - Dymitra Szostakowicza (15).   Nie wyczerpuje to jeszcze wszystkich jego dzieł z „symfonią” w tytule. W II poł. lat 80-tych kompozytor zdecydował się przearanżować na orkiestrę smyczkową swoje 3 wczesne, niewydane dotychczas kwartety. Ponieważ trudno było pozostać w zgodzie z chronologią (a taką odzwierciedlają kolejne numery symfonii), kompozytor przypisał adaptowanym symfoniom kameralnym oddzielną numerację.

Symfonia kameralna nr 1 opiera się na poprawionej wersji Kwartetu smyczkowego nr 1 z 1937 roku, najwcześniejszej bodaj jego kompozycji i jedynej zachowanej z czasów warszawskich. Niemal pół wieku później – w 1986 - dokonał rewizji swojej młodzieńczej kompozycji i przeznaczył ją do wydania jako op. 141. W transkrypcji orkiestrowej materiał utworu poddany został kolejnej przeróbce. Historia zatoczyła tu zatem osobliwy krąg - doświadczeniem erudyty wsparła młodzieńczy polot. Przed wojną 18-stoletni Wajnberg był jeszcze jako twórca samoukiem, ale  dysponował już solidnym warsztatem, a także świadomością możliwości, jaką daje chromatyka, polirytmia i inne nowoczesne techniki kompozytorskie. Nie można było mu też odmówić wrażliwości emocjonalnej i potrzeby lirycznej ekspresji. 

Symfonia kameralna nr 3 z 1991 roku pozostaje w analogicznej relacji do Kwartetu smyczkowego nr 5, którego pierwotna wersja sięga 1945 roku, a zatem czasu, kiedy Wajnbergowi udało się osiąść w Moskwie. Z pięcioczęściowego Kwartetu kompozytor usunął Humoreskę, Scherzu nadał cechy upiornej groteski, a w kolejnych częściach pogłębił wyraz nostalgii, lamentu, stworzył coś na kształt obrazu mroku i walki o przetrwanie.

Koncert fletowy nr 1 sięga początku lat 60. XX wieku. Od pierwszej chwili oszałamia temperamentem i klasyczną dyscypliną. Czołowy motyw instrumentu solowego to sprężysty, instrumentalny „cwał”, nie dający się okiełznać, utrzymany niemal przez cały czas w dynamice forte. Podobnie jak Prokofiew, Wajnberg bezproblemowo zmienia centra tonalne. Przechodząc do części II zmienia tonację d-moll w trytonowo przeciwległą as-moll. Część środkowa rozwija się w formie mrocznej, zadumanej quasi-passacaglii, w końcowej fazie intensywnie wykorzystując niski rejestr fletu. Finał rozpoczyna się od walca w klezmerskim stylu, flet natomiast wkracza tu w świat arkadyjski, czasem tylko zbaczając w regiony bardziej mroczne. Powraca w nim d jako centrum tonalne, ale w trudnym do określenia trybie, ze względu na wykorzystanie pełnego zasobu skali chromatycznej.

Klarnet należał do ulubionych instrumentów Wajnberga, o czym – obok Koncertu klarnetowego - świadczy także Sonata na klarnet i fortepian oraz Symfonia kameralna nr 4 na klarnet i orkiestrę smyczkową (ostatnie dzieło kompozytora). Partia solowa stawia przed wykonawcą niezwykle wysokie wymagania – gry we wszystkich rejestrach, w różnorodnej artykulacji i w maksymalnym diapazonie dynamiki, a zatem olśniewającej, wirtuozowskiej techniki i klezmerskiego przy tym temperamentu.

Trzy części dzieła silnie ze sobą kontrastują pod względem nastroju. Allegro pozwala przede wszystkim zaistnieć soliście, z jego wybujałą aktywnością i brawurą, partię orkiestry utrzymując raczej w tle i w ascetycznej, często akordowej fakturze. Nastrój od samego początku każe myśleć o koszmarnym, surrealistycznym śnie lub groteskowych wybrykach imaginacji. Środkowe Andante stawia na kantylenowe walory klarnetu. Intensywna chromatyzacja linii melodycznej pozwala jedynie na ułudę tonalności. Rozpogodzenie nastroju następuje po tych dwóch posępnych częściach dopiero w Finale i to dosyć nieoczekiwanie. Ów zaskakujący efekt osiągnięty został przy użyciu najprostszych środków -  filuternej zabawy wokół motywów trójdźwiękowych o hejnałowych konotacjach, w pikantnej pod względem harmonicznym oprawie.  Żarty, łobuzerskie przedrzeźnianie się solisty z orkiestrą nabierają stopniowo więcej grozy i zacietrzewienia, co daje soliście ponownie okazję do wirtuozowskiego popisu.

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:15

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany

Sala koncertowa

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading