Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

AUKSO - NOSPR

AUKSO

Sobota
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
Aleksandra Zamojska – sopran
Armin Gramer – kontratenor
Program

Antonio Vivaldi – Stabat Mater RV 621na alt, zespół smyczkowy i basso continuo

Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Materna sopran, alt, zespół smyczkowy i organy

Orkiestra AUKSO już po raz trzeci podejmie w swoich koncertach tematykę wielkotygodniową. Poprzednio sięgała do twórczości najnowszej, do utworów, które obok treści pasyjnych przekazywały też refleksje dotyczące naszych czasów. Tym razem w Wielką Sobotę zabrzmi muzyka późnobarokowa. Obydwa dzieła należą do opracowań trzynastowiecznej sekwencji Jacopona da Todi, opisującej cierpienie Marii, matki Jezusa stojącej pod Krzyżem i patrzącej na mękę i śmierć Syna.

Dzieło Vivaldiego (1712), emanujące powagą i wzruszającym liryzmem, odnalezione zostało w latach 30-tych XX wieku przez włoskiego kompozytora Alfreda Casellę w archiwach biblioteki w Turynie. Wiodąca rola w 8 powolnych częściach utworu powierzona została głosowi altowemu (we współczesnych realizacjach podejmują ją także kontratenorzy).   

Niemal ćwierć wieku później (1736) powstała kompozycja Pergolesiego, zamówiona dla zgromadzenia działającego przy kościele Santa Maria dei Sette Dolori w Neapolu. Obok opery komicznej La serva padrona, Stabat Mater rozsławiła nazwisko zmarłego wkrótce po jej ukończeniu kompozytora (miał wówczas 26 lat). Wiemy jednak także, że wzbudzała zarówno entuzjazm, jak dezaprobatę (m. in. Padre Martiniego). Na tle twórców szkoły neapolitańskiej Pergolesi wyróżniał się nowatorskim podejściem do wyrażania emocji w muzyce, w czym przekroczył tradycyjne ramy wyznaczone w tym czasie dla muzyki kościelnej. Purystom nie podobało się włączanie do religijnej kompozycji środków stosowanych w operze, neapolitańska publiczność natomiast, której w czasie Wielkiego Postu odmawiano przedstawień teatralnych, przyjęła  propozycję młodego kompozytora z zadowoleniem, pięknego śpiewu łaknęła wszak jak powietrza. Obraz Matki Boskiej płaczącej pod Krzyżem zainspirował kompozytora do użycia muzycznej ekspresji, bliskiej naturalnemu wyrazowi emocji. Motywy linii melodycznej oraz zastosowane w niej ozdobniki mogą momentami kojarzyć się z łkaniem, westchnieniem, drżeniem, okrzykiem bólu, harmonia z kolei obfitująca, ponad miarę przyjętą w tamtych czasach, w tzw. dźwięki obce, będące źródłem dodatkowych dysonansów, skojarzenia te jeszcze bardziej pogłębia. Nie można przy tym odmówić młodemu twórcy znajomości barokowych technik kontrapunktycznych, co łącznie stawia jego dzieło w gronie najwybitniejszych w tym gatunku. [Aleksandra Konieczna]

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading