Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Agata Zubel / Piotr Orzechowski / Krzysztof Książek / Dni Ravela, Szymanowskiego, Gershwina - NOSPR

Agata Zubel / Piotr Orzechowski / Krzysztof Książek / Dni Ravela, Szymanowskiego, Gershwina

Poniedziałek
19:30
Wykonawcy
Agata Zubel – sopran
Piotr Orzechowski – fortepian
Krzysztof Książek – fortepian
Program

Karol Szymanowski ‒ Słopiewnie do słów Juliana Tuwima na głos i fortepian op. 46 bis

Maurice Ravel – Szeherezada na głos i orkiestrę (oprac. na głos i fortepian)

Karol Szymanowski ‒ Pieśni księżniczki z baśni na głos i fortepian op. 31

***

George Gershwin –   

My Cousin in Milwaukee

Boy Wanted

The Man I Love

I Was Doing All Right

They Can’t Take That Away from Me

Soon

Isn’t It a Pity?

They All Laughed

He Loves and She Loves

Pierwsze kompozytorskie próby Karola Szymanowskiego, datowane ok. 1896 roku, bezpowrotnie zaginęły. Wiele powiedziałyby pewnie o sposobie myślenia nastoletniego twórcy. Były wśród nich pomysły operowe (Złocisty szczyt i Roland) oraz pieśni. To bardzo symboliczne – w końcu Szymanowski jest autorem najważniejszej polskiej opery (Króla Rogera) oraz tym kompozytorem, który stworzył jeden z najoryginalniejszych zbiorów liryki wokalnej. Komponował pieśni przez całe życie, a z poszczególnych zbiorów można wyczytać najważniejsze stylistyczne przeobrażenia następujące w jego twórczości. Pieśni księżniczki z baśni op. 31 do słów siostry, Zofii Szymanowskiej, ukończył w 1915 roku. Pochodzą więc z czasu najważniejszego przełomu w sztuce Szymanowskiego. Kompozytor ostatecznie żegnał się wtedy z estetyką niemieckiego neoromantyzmu i zwracał w kierunku zupełnie nowych źródeł inspiracji – antyku, orientu, północnoafrykańskiego świata arabskiego. Jego muzyka zaczęła przemawiać własnym, bardzo oryginalnym językiem. Nawet jeśli w Pieśniachksiężniczki z baśni op. 31 dopiero z barwami, harmoniką i lekkością faktury eksperymentował, to efekty tych poszukiwań okazały się bardzo obiecujące. Napisane sześć lat później Słopiewnie op. 46 bis – zapowiadały inny artystyczny przełom u Szymanowskiego. Stały się zapowiedzią ostatniego okresu twórczości, zwanego „lechickim” lub „narodowym”. Poszukiwał wówczas jakiejś pierwotnej prostoty, czegoś, co byłoby krystalicznie czyste, nieskażone żadnymi naleciałościami. Teksty Tuwima, mogące uchodzić za „dziwaczne”, okazały się materią doskonałą. Szymanowski dodał do nich muzykę, w której – jak sam podkreślał – „nie ma przecież ani krzty folkloru”.

Orientalna egzotyka, z niezwykłym kolorytem i brzmieniowością, pociągała również Maurice’a Ravela, nawet jeśli pośrednim ogniwem mogło być w jego przypadku bardzo popularne dzieło Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ravel najpierw, w roku 1898, skomponował uwerturę orkiestrową zatytułowaną Szeherezada. Nie był to jednak udany eksperyment. Pięć lat później imię głównej bohaterki Księgi tysiąca i jednej nocy posłużyło Ravelowi powtórnie. Tym razem jako tytuł wokalno-instrumentalnego tryptyku do słów Tristana Klingsora. Obydwa utwory nie mają ze sobą poza tym praktycznie nic wspólnego. Jeśli uwertura okazała się nieudana, to wokalno-instrumentalne poematy – przeciwnie – odniosły ogromny sukces. Pierwszy, zatytułowany Azja, odmalowuje niezwykłą panoramę różnorodnych krain: arabskich, indyjskich i chińskich. Drugi - Czarodziejski flet – opowiada o młodej niewolnicy, wyczuwającej w dobiegających z zewnątrz dźwiękach fletu pocałunki ukochanego. Tryptyku dopełnia enigmatyczny poemat pt. Obojętny (L’Indifférent); nie do końca wiadomo kto jest adresatem uczuć i zmysłowości podmiotu lirycznego – kochanek to czy kochanka?

Trudno wyobrazić sobie panoramę muzyki amerykańskiej bez George’a Gershwina. To on był w XX wieku tym pierwszym – uznawanym i szanowanym twórcą – zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Europie. To on w naturalny sposób połączył w swoim dorobku różne nurty, potrafił czerpać z jazzu (który uznawał poniekąd za amerykańską muzykę ludową), rozrywkowej sztuki teatrów Broadwayu i również z szeroko pojętej tradycji muzyki zachodnioeuropejskiej. Jego twórczość pieśniarska jest ogromna, rozmiarami mogłaby konkurować z dorobkiem Schuberta, bo Gershwin skomponował około 400 piosenek. Podobno powstawały bardzo spontanicznie. Raczej niecierpiącemu na brak weny kompozytorowi tworzenie szlagierów przychodziło z ogromną łatwością, zwłaszcza, że głównym autorem tekstów do jego melodii był brat Ira. I to spod ręki rodzinnej spółki wyszły największe przeboje amerykańskiej piosenki lat dwudziestych i trzydziestych. He Loves and She Loves z 1927 roku – zastąpiła inną piosenkę w broadwayowskim musicalu Funny Face, który spotkał się z entuzjazmem nowojorskiej publiczności; miał ponad 250 przedstawień. Wiele z nich stworzonych zostało na potrzeby musicali. Boy Wanted włączona została do musicalu Dangerous Maid (1921), przebój The Man I Love (1924) początkowo stanowił część antywojennej satyry Strike Up the Band, ale właściwie popularność zawdzięcza egzystencji estradowej, a nie teatralnej. Ze zrewidowaną wersją musicalu wiąże się też pieśń Soon (1927). My Cousin in Milwaukee oraz Isn't It a Pity? skomponowane zostały do musicalu Pardon my English (1933). Natomiast They All Laughed oraz They Can't Take That Away from Me zawdzięczają swoją popularność filmowi Shall We Dance (1937) z Fredem Astairem i Ginger Rogers. Gershwin zmarł dwa miesiące po ukończeniu pracy nad tym obrazem.

Marcin Majchrowski

Najbliższe koncerty

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Mama Terra na scenie

JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji

Sala kameralna

Brak biletów
Cory Henry Solo Experience
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Cory Henry Solo Experience

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading