Recitale mistrzowskie / Duety niemieckie - NOSPR
Recitale mistrzowskie / Duety niemieckie
Festiwal Otwarcia
Johannes Brahms
Wie Melodien zieht es / Powraca znów z oddali op. 105 nr 1 (sł. Klaus Groth)
Nicht mehr zu dir zu gehen / Już nigdy nie pójdę do ciebie op. 32 nr (sł. Georg Friedrich Daumer)
Feldeinsamkeit / Polna samotność op. 86 nr 2 (sł. Hermann Allmers)
Immer leiser wird mein Schlummer / Coraz lżejszy sen mój bywa op. 105 nr 2 (sł. Hermann Lingg)
Mädchenlied / Pieśń dziewczyny op. 85 nr 3 (sł. Siegfried Kapper)
Vergebliches Ständchen / Daremna serenada op. 84 nr 4 (sł. ludowe)
Junge Lieder I. Meine liebe ist grün / Moja miła jak bez op. 63 nr 5 (sł. Felix Schumann)
Am Strande / Na plaży op. 66 nr 3 (sł. Ludwig Hölty)
Die Meere / Morza op. 20 nr 3 (sł. Johann Gottfried Herder)
Die Schwestern / Siostry op. 61 nr 1 (sł. Eduard Mörike)
Phänomen / Fenomen op. 61 nr 3 (sł. Johann Wolfgang Goethe)
Klänge I / Dźwięki I op. 66 nr 1 (sł. Klaus Groth)
Weg der Liebe I / Droga miłości I op. 20 nr 1 (sł. Johann Gottfried Herder)
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Ich wollt' meine Lieb' / Chciałbym wyrazić miłość op. 63 nr 1 (sł. Heinrich Heine)
Maiglöckchen und die Blümelein / Konwalie i inne kwiateczki op. 63 nr 6 (sł. Hoffmann Fallersleben)
Abschiedslied der Zugvögel / Pieśń pożegnalna wędrownych ptaków op. 63 nr 2 (sł. Hoffmann Fallersleben)
Volkslied / Piosenka ludowa op. 63 nr 5 (sł. Robert Burns)
Gruss / Pozdrowienie op. 63 nr 3 (sł. Joseph von Eichendorff)
Lied aus Ruy Blas / Pieśń z Ruy Blas op. 77 nr 3 (sł. Victor Hugo)
Robert Schumann
Sześć wierszy Nikolausa Lenaua i Requiem op. 90:
Lied eines Schmiedes / Pieśń kowala
Meine Rose / Moja róża
Kommen und Scheiden / Spotkania i rozstania
Die Sennin /Pasterka
Einsamkeit / Samotność
Der schwere Abend / Posępny wieczór
Requiem (sł. anonim)
Ländliches Lied / Piosenka ludowa op. 29 nr 1 (sł. Emmanuel Geibel)
Wenn ich ein Vöglein wär / Gdybym był ptakiem op. 43 nr 1 (sł. ludowe; Des Knaben Wunderhorn)
Liebesgram / Miłosna troska op. 74 nr 3 (sł. Emmanuel Geibel; tł. z hiszpańskiego)
Das Glück / Szczęście op. 79 nr 15 (sł. Friedrich Habbel)
Schön Blümelein / Piękny kwiatek op. 43 nr 3 (sł. Robert Reinick)
Frühlingslied / Pieśń wiosenna op. 79 nr 18 (sł. Hoffmann Fallersleben)
Pieśń to gatunek par excellence romantyczny, a w świecie romantycznym – par excellence niemiecki (i austriacki). Dla nas to oczywiste, choć nie od razu tak było. Franz Schubert, kiedy ubiegał się różne o stanowiska muzycznego Wiednia, o swych pieśniach nawet nie wspominał. Bo pieśń była gatunkiem mniejszym, należała do biedermeirowskiego salonu i muzykowania amatorskiego. Jej waga rosła powoli. Połączyły się tu różnorakie dążenia: poszukiwanie źródeł narodowych (Volkston, „pieśń gminna”) oraz estetyka wyrazu – owa romantyczna gorączka i nadwrażliwość o motywacjach jakby religijnych, związanych z przekonaniem, że „tajemna droga prowadzi do wewnątrz” (Novalis).
Romantycy uprawiali przede wszystkim pieśń solową, dając w niej niezapomnianą muzyczną „spowiedź dziecięcia wieku”. Gatunkiem rzadkim, ale nader ciekawym, są pieśni przeznaczone na większą ilość głosów. Duety Feliksa Mendelssohna, Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa wykonane zostaną przez wybitne polskie artystki: Jadwigę Rappé (alt), potrafiącą łączyć śpiew oratoryjny, operowy i pieśniowy oraz Urszulę Krygier (mezzosopran), cenioną zwłaszcza za swoje niezwykłe kreacje liryki wokalnej. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR