Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recitale mistrzowskie / Emmanuel Pahud / Eric le Sage - NOSPR

Recitale mistrzowskie / Emmanuel Pahud / Eric le Sage

Niedziela
18:00
Wykonawcy
Emmanuel Pahud – flet
Eric le Sage – fortepian
Program

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata skrzypcowa C-dur KV 296 (oprac. Emmanuel Pahud)

Franz Schubert – Introdukcja i wariacje na temat pieśni Trockne Blumen op. posth. 160, D. 802

Robert Schumann – Fantasiestücke op. 73 (oprac. Emmanuel Pahud)

Felix Mendelssohn-Bartholdy – Sonata skrzypcowa F-dur (oprc. Emmanuel Pahud)

 

Emmanuel Pahud gra na flecie marki Haynes.

Dystrybucja fletów marki Haynes- Centrum Fletowe Alec Music Katowice, ul. Brynowska 65/6a

Zwyczaj transkrybowania ma długą historię. Dawniej, kiedy partytury nie były tak ściśle przypisane do ich twórców, mogło się zdarzyć, że dzieła obce publikowano jako własne bez obawy, że sprawa zakończy się w sądzie. Tak zrobił m.in. Jan Sebastian Bach, wydając pod własnym nazwiskiem koncerty organowe będące de facto opracowaniem kompozycji skrzypcowych, w większości autorstwa Antonio Vivaldiego. Ot, była to najlepsza lekcja koncertującego stylu włoskiego... Nowoczesna praktyka opracowań wywodzi się jednak z XIX wieku, kiedy wielcy wirtuozi – zwłaszcza instrumentów, które nie cieszyły się największą popularnością – w ten sposób wzbogacali swój repertuar. W tym nurcie należy umieścić opracowania dokonane przez Emmanuela Pahud.

Sonatę C-dur  KV 296 (1778) napisał Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) tuż przed wyjazdem do Paryża, po kilkumiesięcznym pobycie w Mannheim. Był to najważniejszy ośrodek wczesnego klasycyzmu. Cechy mannheimskie – temat podany w zdecydowanym unisono, charakterystyczne crescendo – znajdziemy też w Sonacie. Dedykowana ona została Theresie Pierron, której uczył Mozart gry na fortepianie (skrzypce mają tu rolę, przynajmniej z założenia, akompaniującą…). „Czuła” część środkowa, w charakterze arii, odzwierciedla uczucie, jakim darzył Mozart sopranistkę Aloysię Webern – siostrę przyszłej swej żony, Konstancji.

Utwory fantastyczne op. 73 (1849) napisane zostały na klarnet i fortepian, choć Robert Schumann (1810-1856) sporządził też wersję skrzypcową i wiolonczelową. Łączą one popularny styl muzyki domowej z polotem romantycznej poezji: tytuł pierwotny, wycofany, brzmiał Utwory nocne – wskazując na pokrewieństwa z ulubionym pisarzem kompozytora, humorystą i wizjonerem, Ernstem Theodorem Amadeusem Hoffmannem.

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) był do tego stopnia samokrytyczny, że nie zdecydował się wydać nawet arcydzieła, jakim jest IV Symfonia A-dur „Włoska”. O istnieniu jego Sonaty skrzypcowej F-dur (1838) nie wiedział nikt, zanim jej manuskryptu nie odkrył Yehudi Menuhin, który został też redaktorem pierwszego wydania utworu (1953). Dzieło urocze, rzemiosło mistrzowskie. Co zdecydowało o jego odrzuceniu, nie wiadomo. Może zbyt wiele koncesji na rzecz „łatwego” stylebrillant?

Introdukcja i wariacje (1824) Franza Schuberta (1797-1828) to jedyny utwór tego recitalu już w oryginale przeznaczony na flet i fortepian. Schubert napisał go wkrótce po ukończeniu cyklu pieśni Piękna młynarka (1823), z którego zaczerpnięty został temat Zwiędłych kwiatów. Melancholia tej pieśni (w elegijnym e-moll) zostaje przełamana w finale cyklu wariacji (w promiennym E-dur).
[Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading