Recitale mistrzowskie / Elżbieta Stefańska - NOSPR
Recitale mistrzowskie / Elżbieta Stefańska
François Couperin - Second livre de pieces de clavecin (11e ordre): Les fastes de la grande et anciénne Mxnxstrxndxsx
Claude-Bénigne Balbastre -
Pièces de clavecin, 1er livre:
La d'Héricourt
La Suzanne
La Malesherebe
Johann Sebastian Bach –
Preludium c-moll BWV 921
Suita francuska c-moll BWV 813
Fantazja chromatyczna i Fuga d-moll BWV 903
Georg Muffat – Ciaccona
Georg Friedrich Händel – Chaconne G-dur HWV 343b
Michał Kleofas Ogiński –
Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny
Polonez f-moll
Polonez d-moll
Mazurek G-dur
Mazurek A-dur
Mazurek G-dur
Antonio Soler – Fandango
Zbigniew Herbert tak opisał klawesyn: „Jest to właściwie szafka z orzechowego drzewa z czarnym obramowaniem. Można by pomyśleć, że przechowują tam spłowiałe listy, cygańskie dukaty i wstążki. A naprawdę jest tam tylko kukułka zaplątana w gąszczu srebrnych liści”. „Srebrne liście” to metafora doskonała: chwyta „kolor” i „aurę” dźwięku klawesynowego, jego naturalną sztuczność. I przenosi nas do Francji XVII i XVIII wieku, czyli do złotej epoki tego instrumentu („Kukułka” to kompozycja Louis Daquina – Francuzi lubowali się w muzyce „ilustracyjnej”).
W grupie utworów francuskich tego recitalu wyróżnia się działo François Couperina, największego z mistrzów barokowego klawesynu. Jego Les fastes de la grande et anciénne Mxnxstrxndxsx (1717) („Annały wielkiej i starożytnej gildii minstrelów”) są satyryczne – skierowane przeciw członkom owej ménestrandise o korzeniach średniowiecznych, która na przełomie XVII i XVIII wieku bezskutecznie próbowała przejąć kontrolę nad środowiskiem klawesynistów, zrównując ich nie tylko z minstrelami, ale też z… akrobatami. Couperin zaszyfrował tytuł, by uniknąć ewentualnej sprawy sądowej. A poza tym? Jan Sebastian Bach, z ogromnym respektem traktujący Couperina i czerpiący ze stylu francuskiego. A także przedstawiciel polskiego Oświecenia, Michał Kleofas Ogiński, działający w epoce zmierzchu klawesynu.
Zmierzchu? W wieku XIX nikt by nie przewidział, że stulecie następne będzie epoką powtórnych narodzin tego srebrnolistnego instrumentu. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
