Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recitale mistrzowskie / Elżbieta Stefańska - NOSPR

Recitale mistrzowskie / Elżbieta Stefańska

Sobota
19:30
Wykonawcy
Elżbieta Stefańska – klawesyn
Program

François Couperin - Second livre de pieces de clavecin (11e ordre): Les fastes de la grande et anciénne Mxnxstrxndxsx

Claude-Bénigne Balbastre -

Pièces de clavecin, 1er livre:         

La d'Héricourt

La Suzanne

La Malesherebe

Johann Sebastian Bach

Preludium c-moll BWV 921

Suita francuska c-moll BWV 813

Fantazja chromatyczna i Fuga d-moll BWV 903

Georg Muffat – Ciaccona

Georg Friedrich Händel – Chaconne G-dur HWV 343b

Michał Kleofas Ogiński –    

Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny

Polonez f-moll

Polonez d-moll

Mazurek G-dur

Mazurek A-dur

Mazurek G-dur

Antonio Soler – Fandango

Zbigniew Herbert tak opisał klawesyn: „Jest to właściwie szafka z orzechowego drzewa z czarnym obramowaniem. Można by pomyśleć, że przechowują tam spłowiałe listy, cygańskie dukaty i wstążki. A naprawdę jest tam tylko kukułka zaplątana w gąszczu srebrnych liści”. „Srebrne liście” to metafora doskonała: chwyta „kolor” i „aurę” dźwięku klawesynowego, jego naturalną sztuczność. I przenosi nas do Francji XVII i XVIII wieku, czyli do złotej epoki tego instrumentu („Kukułka” to kompozycja Louis Daquina – Francuzi lubowali się w muzyce „ilustracyjnej”).

W grupie utworów francuskich tego recitalu wyróżnia się działo François Couperina, największego z mistrzów barokowego klawesynu. Jego Les fastes de la grande et anciénne Mxnxstrxndxsx (1717) („Annały wielkiej i starożytnej gildii minstrelów”) są satyryczne – skierowane przeciw członkom owej ménestrandise o korzeniach średniowiecznych, która na przełomie XVII i XVIII wieku bezskutecznie próbowała przejąć kontrolę nad środowiskiem klawesynistów, zrównując ich nie tylko z minstrelami, ale też z… akrobatami. Couperin zaszyfrował tytuł, by uniknąć ewentualnej sprawy sądowej. A poza tym? Jan Sebastian Bach, z ogromnym respektem traktujący Couperina i czerpiący ze stylu francuskiego. A także przedstawiciel polskiego Oświecenia, Michał Kleofas Ogiński, działający w epoce zmierzchu klawesynu.

Zmierzchu? W wieku XIX nikt by nie przewidział, że stulecie następne będzie epoką powtórnych narodzin tego srebrnolistnego instrumentu. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading