Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recital mistrzowski / Roman Lasocki i przyjaciele - NOSPR

Recital mistrzowski / Roman Lasocki i przyjaciele

Niedziela
18:00
Wykonawcy
Roman Lasocki – skrzypce
Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
Małgorzata Wasiucionek – skrzypce
Szymon Krzeszowiec – skrzypce
Piotr Kopczyński – fortepian
Piotr Sałajczyk – fortepian
Program

Edward Bogusławski – Preludi e cadenza per violino solo

César Franck – Sonata A-dur

Maurice Ravel –Tzigane, rapsodie de concert

Henryk Wieniawski

Fantaisie brillante sur des motifs de l'Opéra Faust de Gounod op. 20

Polonez D-dur op. 4

Witold Lutosławski – Partita

Preludi e cadenza (1979) dedykował Edward Bogusławski (1940-2003) Romanowi Lasockiemu. Założenia utworu, napisanego w konwencji formy otwartej, tak objaśniał: „O kolejności wykonania i wyborze 3 preludiów, a także o ostatecznym kształcie formalnym kadencji, składającej się z kilku sekwencji kolorystyczno-dźwiękowych, decyduje solista”. Dzieło ma charakter wirtuozowski, ale to wirtuozeria nieromantyczna, poczęta z ducha zmierzchającej już wówczas awangardy powojennej.   

Belgijski kompozytor César Franck (1822-1886) do Sonaty skrzypcowej A-dur (1886) przymierzał się ćwierć wieku, a ziszczenie tych planów zawdzięczamy jego ziomkowi, Eugène’owi Ysaÿe, któremu została dedykowana. Dzieło nawiązuje do schematu barokowego (część wolna – szybka – wolna – szybka). Jest przykładem typowej dla Francka formy cyklicznej, w której tematy już słyszane powracają w kolejnych ogniwach. Głębia i piękno tego utworu – od momentu prawykonania przez Ysaÿe w brukselskim Muzeum Dawnego Malarstwa, gdzie nie można było używać sztucznego światła, więc muzycy, w zapadającym zmroku, kończyli Sonatę z pamięci – nieodmiennie zachwyca słuchaczy (wśród zachwyconych był też Marcel Proust).

Kiedy węgierska skrzypaczka Jelly d’Arányi poprosiła Maurycego Ravela (1875-1937) o napisanie dla niej utworu, kompozytor postanowił zmierzyć się z idiomem muzyki cygańskiej. Tzigane (1924) to wirtuozowska rapsodia, w której słychać echa Sarasatego i Liszta. Pierwotna wersja przeznaczona była na skrzypce i luthéal – zapomniany dziś mechanizm, który poszerzał paletę dźwiękową fortepianu, umożliwiając m.in. naśladowanie węgierskich cymbałów.

Henryk Wieniawski (1835-1890), urodzony w Lublinie w spolonizowanej rodzinie żydowskiej, zmarły w Moskwie, poznał cały Stary i Nowy Świat. Jego twórczość jest zjawiskiem typowo XIX-wiecznym: dziełem wirtuoza-kosmopolity, który pisze utwory na własne potrzeby. Ich urok (wynikający także z nawiązań do muzyki polskiej) przetrwał próbę czasu.      

Witold Lutosławski (1913-1994) tak pisał o swojej Particie (1984): „Utwór składa się z pięciu części, z których głównymi są: pierwsza (Allegro giusto), trzecia (Largo) i piąta (Presto). Część druga i czwarta to jedynie krótkie interludia, grane ad libitum. Krótka sekcja ad libitum występuje również przed końcem ostatniej części. Trzy główne części nawiązują, przynajmniej pod względem rytmu, do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Jest to wszakże tylko rodzaj aluzji. Pod względem harmoniki i melodyki Partita należy do tej samej grupy ostatnich moich kompozycji, co
IIISymfoniaŁańcuch I”.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading