Recital mistrzowski / Kwartet saksofonowy Signum - NOSPR
Recital mistrzowski / Kwartet saksofonowy Signum
Edvard Grieg – Suita w dawnym stylu Z czasów Holberga op. 40 (oprac. na kwartet saksofonowy Maarten Jense)
Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy h-moll Hob. III/37 (oprac. na kwartet saksofonowy - Signum)
Astor Piazzolla – Four, for Tango (oprac. na kwartet saksofonowy - Signum)
George Gershwin – Suita na tematy z Porgy and Bess (oprac. na kwartet saksofonowy Sylvain Dedenon)
Marcelo Zarvos – Nepomuk’s Dances – Memory (oprac. na kwartet saksofonowy David Brand)
Chick Corea – Spain (oprac. na kwartet saksofonowy - Signum)
Saksofon, wynaleziony w roku 1841 przez Belga, Adolfa Saxa, szybko zaintrygował kompozytorów, m.in. Hectora Berlioza, zawsze spragnionego nowych barw dźwiękowych. A jednak marzenie wynalazcy, by instrument ten stał się pełnoprawnym członkiem orkiestry symfonicznej, nigdy się nie ziściło. Saksofon (a właściwie saksofony, w dziewięciu odmianach) pełni funkcję agenta do zadań specjalnych, mimo że wiek XX znalazł dlań trochę więcej miejsca. Cóż dopiero mówić o kameralistyce! Ale można przecież dokonywać opracowań. Zwłaszcza dziś, w epoce symulakrów i coverów, są one dobrze widziane.
Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” (1884) – w oryginale na fortepian, choć bardziej znana jest w wersji drugiej, na orkiestrę smyczkową – jest jubileuszowym hołdem złożonym przez Edwarda Griega (1843-1907) największemu komediopisarzowi Skandynawii, Ludwikowi Holbergowi (1884-1754), twórcy duńskiego języka literackiego. Holberg urodził się, jak Grieg, w norweskim Bergen. Stąd forma utworu – stylizowanej suity à la Bach i Händel (Grieg mówił, że to styl „perukowy”), ale w ekspresji romantycznej.
Kwartet smyczkowy h-moll (1781) to jeden z sześciu tzw. kwartetów rosyjskich Józefa Haydna (1732-1809), dedykowanych wielkiemu księciu Pawłowi, późniejszemu carowi Rosji, prawykonanych w jego wiedeńskich apartamentach. Tym arcydziełom hołd złoży wkrótce Mozart, w swych sześciu kwartetach „haydnowskich” (1786).
W pozostałych utworach koncertu (Piazolla, Gershwin, Zarvos, Corea) kwartet saksofonowy czuje się już jak u siebie w domu – na granicy muzyki klasycznej i popularnej, z przewagą rytmów latynoskich.
Marcin Trzęsiok
Najbliższe koncerty

Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR