Recital mistrzowski / David Geringas / Ignacy Lisiecki / Muzyka polska za mało znana - NOSPR
Recital mistrzowski / David Geringas / Ignacy Lisiecki / Muzyka polska za mało znana
Aleksander Tansman –
Fantaisie pour violoncelle avec orchestre ou piano
II Sonata wiolonczelowa
Szymon Laks – Sonata wiolonczelowa
Mieczysław Weinberg – II Sonata wiolonczelowa g-moll op. 63
Aleksander Tansman (1897-1986), urodzony w Łodzi w bogatej rodzinie żydowskiej, był ważną postacią europejskiego neoklasycyzmu. Po I wojnie światowej osiadły w Paryżu, obieżyświat, przyjaźnił się z całą śmietanką artystyczną Francji i Ameryki, m.in. z Ravelem, Strawińskim, Gershwinem i Chaplinem. Cieszył się też powodzeniem u najwybitniejszych wykonawców. Ale choć za granicą wymieniany jednym obok Szymanowskiego, w Polsce mało się nim interesowano, więc w 1938, nieco demonstracyjnie, przyjął obywatelstwo francuskie. Renesans jego muzyki nad Wisłą, zwiastowany ciepłym przyjęciem Tansmana w czasie jego wizyty w roku 1967, rozpoczął się dopiero po przełomie politycznym roku 1989. Fantazja na wiolonczelę (1936) dedykowana została Grigorijowi Piatigorskiemu, II Sonata wiolonczelowa (1930) – Maurice’owi Maréchalowi.
Linia życia Szymona Laksa (1901-1983) przebiegała początkowo podobnie jak u Tansmana. Urodzony w rodzinie warszawskich Żydów, po studiach w naszej stolicy (oprócz kompozycji zgłębiał tajniki matematyki i filozofii) wyjechał do Paryża (1927), gdzie działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków. Jak Tansman, łączył elementy neoklasyczne z estetyką Grupy Sześciu, chwytającą puls czasu, bijący w muzyce kawiarń i w jazzowym rozkołysaniu. Podczas wojny – inaczej niż Tansmam, który wyemigrował do Ameryki – zdecydował się, niestety, pozostać we Francji. Został aresztowany i wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie (1979). Po wojnie wrócił do Paryża. Komponował coraz mniej. Po roku 1971 zajął się już wyłącznie działalnością pisarską, translatorską i publicystyczną. Sonata wiolonczelowa (1932), także dedykowana Maréchalowi, należy do najwybitniejszych kompozycji Laksa i świadczy o jego wysokiej pozycji w międzywojennym Paryżu.
Mieczysław Weinberg [vel Wajnberg] (1919-1996), kompozytor polski o korzeniach żydowskich, urodził się w Warszawie, w której studiował kompozycję i fortepian, i z której uciekł we wrześniu 1939 (samotnie – wszyscy pozostali członkowie jego rodziny, którzy się na ten krok nie zdecydowali, zginęli): wpierw do Mińska, potem do Taszkientu. Stamtąd, twórca zupełnie nieznany, wysłał partyturę swej I Symfonii Dymitrowi Szostakowiczowi, który uznał ją za dzieło wybitne i sprawił, że Weinberg przeniósł się do Moskwy, gdzie spędził resztę życia. Mówił o sobie: „Jestem uczniem Szostakowicza, chociaż nigdy nie brałem u niego lekcji. Uważam się za jego ucznia, za jego ciało i krew”. Twórczość Weinberga, niezwykle obfita (m.in. 26 symfonii), przez lata uważana była za naśladowanie Szostakowicza. Sąd ten, niesprawiedliwy, można dziś wreszcie zweryfikować, w epoce wielkiego międzynarodowego renesansu Weinberga. Jego II Sonata wiolonczelowa op. 63 (1959) napisana została dla Mścisława Roztropowicza.
Marcin Trzęsiok
Najbliższe koncerty

Inauguracja instalacji dźwiękowej Lines autorstwa Andersa Linda
Foyer NOSPR

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 4-6
Sala kameralna
