Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Po mistrzowsku / Alice Sara Ott / Echoes Of Life - NOSPR

Po mistrzowsku / Alice Sara Ott / Echoes Of Life

Plan sali
Ceny biletów: 40-100 zł
Pascal Albandopulos / DG
Wykonawcy
Alice Sara Ott – fortepian
Hakan Demirel – architekt/cyfrowa instalacja wideo
Program
„Na początku”
Francesco Tristano
„In The Beginning Was”
Fryderyk Chopin
Preludia op. 28: nr 1 C-dur, nr 2 a-moll, nr 3 G-dur, nr 4 e-moll
„Bunt niemowlęcia”
György Ligeti
„Musica ricercata”: Sostenuto – Misurato – Prestissimo
Fryderyk Chopin
Preludia op. 28: nr 5 D-dur, nr 6 h-moll, nr 7 A-dur, nr 8 fis-moll, nr 9 E-dur
„Beztroskie dzieciństwo”
Nino Rota
Valse lento molto cantabile, un poco liberamente
Fryderyk Chopin
Preludia op. 28: nr 10 cis-moll, nr 11 H-dur, nr 12 gis-moll, nr 13 Fis-dur, nr 14 es-moll, nr 15 Des-dur
„Bez mapy ku dorosłości”
Chilly Gonzales
Preludium Cis-dur
Fryderyk Chopin
Preludia op. 28: nr 16 b-moll, nr 17 As-dur, nr 18 f-moll
„Tożsamość”
Tōru Takemitsu
„Litania” (pamięci Michaela Vynera): Adagio
Fryderyk Chopin
Preludia op. 28: nr 19 Es-dur, nr 20 c-moll
„Droga do celu”
Arvo Pärt
„Für Alina”
Fryderyk Chopin
Preludia op. 28: nr 21 B-dur, nr 22 g-moll, nr 23 F-dur, nr 24 d-moll
„Kołysanka na wieczny sen”
Alice Sara Ott
„Lullaby To Eternity” (na podstawie fragmentów Lacrimosy z Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusa Mozarta)

Echoes Of Life to podróż przez dźwięk i obraz. Przyglądam się w niej myślom i tworzącym osobiste doświadczenia chwilom, które nieustannie wpływają na moje życie. Pokazuję też, jak widzę swoją rolę jako wykonawczyni muzyki klasycznej w dzisiejszych czasach oraz drogę, w ramach której chcę poszerzać swoje artystyczne horyzonty.

Od zawsze fascynują mnie wymiary i możliwości, w których i dzięki którym możemy wyrażać się przez sztukę, nie ograniczając się tylko do jednej formy. W tym projekcie urzeczywistniam od dawna towarzyszące mi marzenie o połączeniu światów muzyki i architektury. Współpraca z architektem Hakanem Demirelem nadaje Echoes Of Life fizyczny wymiar narracji wizualnej. Mimo autentycznego podziwu, z jakim u każdego z nas spotykały się pokrewne inicjatywy twórcze, podczas naszej pierwszej sesji nie mieliśmy pojęcia, w jaki sposób połączenie obu form sztuki, które uprawiamy, może się zmaterializować. Wspólna wizja i marzenia zaczęły nabierać kształtu poprzez liczne, wielogodzinne rozmowy oraz intensywną wymianę myśli i koncepcji.

Muzyce towarzyszy w tym programie cyfrowa instalacja wideo, zaprojektowana przez Hakana jako architektoniczne odbicie historii opowiadanej dźwiękiem. Żyje ona i oddycha wraz z ewoluującym organizmem dźwięku, zabierając nas w wirtualną podróż po mikrokosmosie Echoes Of Life.

Najwyższym priorytetem wykształcenia muzycznego, które otrzymałam, było poznawanie potężnego dziedzictwa muzyki klasycznej i podtrzymywanie tradycyjnych praktyk wykonawczych. O ile z różnych względów jestem wdzięczna za surową dyscyplinę, którą wykształcili we mnie moi nauczyciele, i nie umniejszając temu, że przez wiele lat ceniłam te same wartości, dostrzegam, że towarzyszyła temu ograniczona przestrzeń zachęcająca do odkrywania muzyki klasycznej w kontekście naszych czasów.

Muzyka jest dla mnie jedną z najbardziej intymnych, szczerych i dysponujących największą siłą form wyrazu, jakimi mogą dzielić się istoty ludzkie. Zatem, o ile nigdy nie zabraknie u mnie uznania i pasji do dziedzictwa oraz bogactwa muzyki klasycznej, jestem też świadkiem tego, jak oczekiwanie pewnego rodzaju wykształcenia i decorum tworzy sztuczne wykluczenie, dzieląc nas ze względu na wiek i klasy.

Jaka więc jest dzisiaj moja rola i odpowiedzialność jako muzyka klasycznego? Znacząca część mojego repertuaru pochodzi sprzed dziesięcioleci, a nawet stuleci. Mimo że nie zmieniam oryginalnej partytury, interpretuję ją i mam niepowtarzalną możliwość kontekstualizacji tych utworów w obecnym miejscu i czasie.

Kiedy zastanawiam się nad twórczością kompozytorów, których tak cenimy, okazuje się, że to właśnie oni od zawsze rzucali wyzwanie, redefiniowali i przesuwali granice samej muzyki, jak również wszystkiego, co ją otacza. Dlaczego i my nie mielibyśmy robić tego samego? Dlaczego nie mielibyśmy, zamiast nalegać na reprodukowanie minionych tradycji i ograniczeń, nieść muzyki tych twórców naprzód wraz z ich pionierskim duchem?

Możemy czynić przeszłość przedmiotem naszej refleksji, możemy nawet nieść ją ze sobą; nie możemy jej jednak odtworzyć, jako że nasza zdolność widzenia, myślenia i doświadczania jest nierozerwalnie powiązana z teraźniejszością. Tempo, w jakim komunikujemy się i konsumujemy, sprawia, że żyjemy dziś w czasach, w których panujące w naszym społeczeństwie wartości i sposoby, za pomocą których odbieramy rzeczywistość oraz nasze wobec niej wymagania, zmieniają się nieustannie. W konsekwencji, wystawieni jesteśmy na ciągłe niebezpieczeństwo fragmentacji i izolacji. Muzyka wzmacnia naszą solidarność oraz prowadzi nas ku świadomości społecznej i włączaniu w nią wszystkich bez wyjątku, gdyż sama jest bytem mogącym istnieć tylko we wspólnocie. Nie możemy stawiać sobie ograniczeń w tym, w jaki sposób decydujemy się z nią identyfikować i łączyć.

O ile do XIX wieku preludium stanowiło prolog bądź wprowadzenie poprzedzające główne dzieło, Fryderyk Chopin w swoich Preludiach op. 28 przedstawił zbiór 24 utworów o indywidualnym charakterze. Różnią się one między sobą w stopniu znaczącym, a jednak wspólnie tworzą dzieło spójne w swojej złożoności. W moim odczuciu stanowią przez to odzwierciedlenie życia, które jawi się jako seria preludiów: zbiór chwil, wszystkich w jakiś sposób połączonych. Jeden krok prowadzi do kolejnego – czasem idziemy szybciej, czasem wolniej, innym razem chodzimy w kółko, a bywają i chwile, gdy znajdujemy się w ślepym zaułku i musimy zawrócić. Koniec jednego rozdziału jest zawsze początkiem kolejnego. Bywa, że napotykamy nieprzewidziane trudności, upadamy i możemy znaleźć się na nowej, nieznanej ścieżce.

Album Echoes Of Life zawiera siedem współczesnych kompozycji, które, w połączeniu z Preludiami Chopina, ucieleśniają moje osobiste doświadczenia i myśli – życiowe drogowskazy. Kiedy po raz pierwszy eksperymentowałam z tym konceptem, nie mogłam przewidzieć, co będzie on dla mnie znaczył w wymiarze emocjonalnym i co odsłoni przede mną w aspekcie muzycznym. Pamiętam moment, gdy usłyszałam całą kompilację po raz pierwszy i zdałam sobie sprawę, że dzieła współczesne potwierdzają to, jak nowoczesne, prowokacyjne i ponadczasowe są Preludia Chopina.

Czas oraz nieustanne wyzwania, z jakimi mierzymy się w kontekście naszego społeczeństwa i szerzej pojmowanego środowiska, zmieniają to, kim i jacy jesteśmy. Nasz sposób myślenia, a nawet wspomnienia, również podlegają modyfikacji. Te zmiany w postrzeganiu towarzyszą nam na drodze od przeszłości do teraźniejszości oraz od teraźniejszości ku przyszłości; nowe kształty i znaczenia nie przestają w nas rezonować – jak gdyby były echami naszego życia.

Chciałabym wyrazić wdzięczność wobec mojego drogiego przyjaciela, kompozytora i pianisty – Francesco Tristano – za jego utwór In The Beginning Was napisany na potrzeby tego projektu, a także wobec artysty Ahmeta Doğu İpeka za jego pracę Stars (Night) oraz projektantki Soni Trinkl za stworzenie mojej kreacji scenicznej.

[Alice Sara Ott]

Czas trwania koncertu: ok. 65 min

Najbliższe koncerty

Możdżer Danielsson Fresco BEAMO
Koncerty gościnne
202419:00

Możdżer Danielsson Fresco BEAMO

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Szalona wyobraźnia / James Brandon Lewis’ Red Lily Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Kirk Knuffke na estradzie

JazzKLUB / Szalona wyobraźnia / James Brandon Lewis’ Red Lily Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty.
Koncerty gościnne
202418:00

Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon

Sala kameralna

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
S1Abonament
202419:30
dyrygent Łukasz Borowicz

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading