Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Philippe Herreweghe / Orchestre des Champs-Élysées - NOSPR

Philippe Herreweghe / Orchestre des Champs-Élysées

Plan sali
Ceny biletów: 35-90 zł
Michiel Hendryckx
Program
Joseph Haydn
Oratorium „Stworzenie świata” Hob. XXI:2

To był początek łabędziego śpiewu Józefa Haydna: dwa z jego największych arcydzieł – Stworzenie świataPory roku – powstały w ostatnich latach życia kompozytora. Haydn pracował nad Stworzeniem blisko półtora roku. Jak wyznał później: „Nigdy nie byłem bardziej pobożny i gorliwy niż wówczas, kiedy pisałem Stworzenie. Każdego dnia klękałem i błagałem Boga, żeby dał mi siły i pozwolił dokończyć dzieła”. Pierwsze publiczne wykonanie oratorium odbyło się 19 marca 1799 roku w wiedeńskim Burgtheater. Kiedy z utrzymanego w tonacji c-moll wstępu – pełnego kontrastów i dysonansowych napięć, symbolizujących pierwotny Chaos – wyłoniła się pierwsza fraza chóru, a po niej potężny jak błyskawica C-dur na słowach „Und es ward Licht”, trzeba było przerwać koncert. Publiczność, nienawykła do tak potężnych gestów retorycznych, musiała otrząsnąć się z szoku. Kiedy zasiadła z powrotem do słuchania, zalała ją fala kolejnych symboli: muzycznych obrazów śniegu i gradu, wschodzącego słońca i wędrującego po niebie księżyca, śpiewu ptaków, zwierzęcego lęku i ludzkiej miłości. Stworzenie świata to jedna z najbardziej nowatorskich partytur schyłku XVIII stulecia – stylistyczny pomost między barokiem, klasycyzmem a rodzącym się dopiero romantyzmem. Zdumiewające, że dzieło wyszło spod pióra kompozytora, który miał dość prostoduszny sposób na kryzysy twórcze: „Odmawiam kilka zdrowasiek, a pomysły same przychodzą mi do głowy”.

Czas trwania koncertu łącznie z przerwą ok. 120 min.

Informujemy, że z przyczyn niezależnych od organizatora nastąpiła zmiana wykonawców dwóch partii solowych. Patricka Grahla zastąpi Mauro Peter, natomias Florian Boesch będzie zastąpiony przez Christopha Fillera.

Najbliższe koncerty

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202501:00

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala kameralna

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202521:00

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:30

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Barokowy evergreen: Cztery pory roku
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30
Martyna Pastuszka

Barokowy evergreen: Cztery pory roku

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading