Orkiestra Muzyki Nowej / Deus ex machina - NOSPR
Orkiestra Muzyki Nowej / Deus ex machina
Choć w wielu kulturach dźwięk bywa uważany za prapoczątek wszechrzeczy (vide: hinduistyczna mantra Om), w codziennym życiu rzadko dajemy mu prawo do bycia pierwszym, samodzielnym, samoistnym. Jego źródłem musi być osoba albo przedmiot. By przełamać ten sposób myślenia, Pierre Schaeffer ukuł nawet specjalny termin „muzyka akusmatyczna”. Cóż z tego – choć od tamtej pory minęło prawie osiemdziesiąt lat, wciąż wolimy słuchać kogoś albo czegoś, niż po prostu słuchać.
Do kogo w takim razie należą dźwięki w muzyce? Do kompozytora, który je sobie wyobraził i zanotował? Do dyrygenta decydującego o momencie ich zaistnienia (w Points Ones Alexandra Schuberta – samym gestem, bez pośrednictwa zespołu)? Wykonawcy uwalniającego je z instrumentu (choćby tak niezwykłego, jak quasi-laboratoryjna hybryda skonstruowana specjalnie na potrzeby nowego utworu Marty Śniady)? Samego instrumentu, a może obsługującej go maszyny, jak dzieje się to często u Lisy Streich? Zresztą przecież fortepian i skrzypce też są – staroświeckimi i pięknymi – maszynami. A ludzie? Może to nie my wprawiamy dźwięki w ruch, lecz one uruchamiają nas…
Michał Mendyk
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Najbliższe koncerty

Duch Rubinsteina / Opowieść o wielkim pianiście / Spotkanie z Zuzanną Orlińską
Sala kameralna

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
Tokio Opera City

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Toyama, Aubade Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Osaka, The Symphony Hall